232
lmlpe haren feesten." In 1476 vinclen wij den bisschop voor
liet laatst vermeld.
Om de beteekenis van dit bisschopsfeest en de wijze, waarop
het gevierd werdzooveel mogelijk in het licht te stellen zullen
wij daar wij wat Middelburg betreft geen nadere berichten
hebben, moeten nagaan, wat wij elders zoowel hier te lande als
in het buitenland daaromtrent vermeld vinden.
Schotel l) zegfc over het allerkinderenfeest sprekende Het
was in de 16de eeuw nog gebruikelijk dat op Allerkinderendag
een kind voor bisschop speelde met een mvter op het hoofd en
een staf in de hand. Beide werden het gegevenals deze woor
den van het Magnificat gezongen werden //Hij heeftde mach
tigen van den stoel afgezet en de nederigen verheven." Dit
zoo gemyterde en gestaafde kind verrichtte op zijne manier de
kerkelijke diensten. In den tweeden vesper gaf het onder het
zingen van dezelfde woorden beide aan een ander kind over
dat het volgende jaar zijne plaats zou bekleeden."
Omtrent Duitschland lezen wij bij Schwarz 2)An Schul-
festenwelclie den Lehrern wie den Schülern zu statten kamen
felilte es auch nicht. Das vornehmste wurde das Gregoriusfest.
Manche Orte feierten es am Tage des heiligen Gregorius (12
Mai) andre am Tage von Nicolai. Die Scliule zog in Proces
sion in der Stadt lierum mit Musik und Gesang und in einer
Art Maskerade. Ein Knabe. wurde als Bischof verkleidetdie
andren steilten Mönche, Handwerker u. s. w. vor; dafür erliiel-
ten dann Lehrer und Schöler vor den Hausern Gaben und
Abends eine öffentliche Mahlzeit."
Sprekende over het feest van den Ezelpaus zegt Serrure 3):
//Wij moeten hier nog thans spreken over een ander, niet minder
zonderling gebruik namelijk het feest van den bisschop der
Vgl. Oude Zeden en Gebruikenblz. 13. W. Moli. Kerkgeschiedenis
voor de Reformatie II, 3, blz. 248.
3) Erziehungslchre1,2, blz. 189.
3) Vaderlatidsch Museum V blz. 20.