234 Ook in Duitschland waren liet alleen enkele steden aan den Rijn, die liet woeste feest nit het naburige Frankrijk overna men. Wat Johannes Scheiir in zijn Deutsche Gultur- und Sittengescbnehte (blz. 155) omtrent deze zaak meedeeltis schier ongeloofelijk. liet meer onschuldige Bisschopsfeest daar entegen waszooals wij zagen uit het zuiden tot hier door gedrongen en bleef in zwang tot tegen het einde der 15de eeuw. Uit hetgeen wij boven daaromtrent hebben aangehaald kun nen wij er ons vrij wel eene voorstelling van maken. Ook hier zal het feest bestaan hebben uit eene door den bisschop der scholieren gehouden mis. Verder zal de bisschop met an dere scholieren zijn gezelschapzooals het heeteen gecos- tumeerden optocht hebben gehouden en het feest besloten zijn met eene gezellige bijeenkomst in de schoolvoor welke gele genheid de stedelijke regeering telkens 2 stoop wijn schonk. HOOFDSTUK V. Het O n d e r w ij s. Wat in de geschiedenis eener inrichting van onderwijs hoofd zaak is n.l. het onderwijs zelfdaaromtrent laten ons onze bronnen het meest in den steek. Al stellen ons onze uitmun tend bewaarde stadsrekeningenresolutiën ten rade en tal van in verschillende registers verspreide berichten in staat uit de 14de15de en 16de eeuw meer bijzonderheden mede te deelen dan in vele andere plaatsen mogelijk is omtrent den aard en den omvang van het onderwijs de leerboeken en dergelijke melden zij bijzonder weinig of niets. Dit weinigedat we hier en daaT zullen trachten toe te lichten uit hetgeen wij van elders weten 1)komt neer op het volgende. Het onderwijs begon geheel van onder op. De kinderen kwamen in den regel Zie vooral Schotel lil. School, blz. io en dr. H. H. Kuijper De Opleiding tot den Dienst des Woords blz. 27 sqq.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1893 | | pagina 238