236 denktdat de Middelburgsclie school ook toen nog doorgaans slechts een onderwijzer had en alle kinderen van 7 tot 15 jaar- in één lokaal vereenigd waren. Het onderwijs in den zang had een kerkelijk doelwant de meester was verplicht '/alle heilige avenden ende vesperen ende heylige daghen de hooftmisse ende vesperen binnen der kerke van Westmonster met zyne schoolkinderen te commen helpen synghen" 1). Ten dienste van het onderwijs in den zang was op de school aanwezig een //gradael ofte sancbouck" zooals blijkt uit de stadsrekeningen van 1477 en 1511. In 1477 werd betaald 2 sch. 6 gr. aan broeder Andiuksz. Augustijn //van dat hij het gradael in der Groote Scole verbonden heeft."1 In 1511 werd voor hetzelfde doel besteed 3 sch. Toen met het begin der 16de eeuw de scholastiek door het humanisme werd verdrongen en de tot nu toe geminachte wel sprekendheid en de poezie in hare eer hersteld werden, zag men een krachtig middel om de jeugd te ontwikkelen in het opvoeren van schooldrama's. De geschiedenis van het school drama is van elders bekend. Schotel o. a. handelt daarover in zijn Tilburgsche Avondstonden. In de zestiende eeuw vooral was het opvoeren van schoolcomedies overal in zwang. Zijn grootsten bloei bereikte het te Haarlem tijdens het rectoraat van Schonaeus den Terentius Christianustegen het einde der genoemde eeuw 2). Hier in Middelburg vinden wij het gebruik dat de school meester met zijne leerlingen speeltreeds zeer vroeg vermeld n.l. in 1366, toen mr. Clais die scoelmeester 3) //op sondagh na dertien avond (6 Tan.) den goeden Inden (op het stadhuis) bat dat si bescermen wildenhi woudde een spil spelen.11 Van welken aard deze vertooning geweest isof men hier reeds aan een soort van schooldrama moet denkenis niet uit te J) Register ten Rade l'J, fol. 26. 2) Zie Schonaeus door dr. Garrer, Haarlem Erven F. Bohn 18S9. 3) Stadsrekening 1366.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1893 | | pagina 240