236
denktdat de Middelburgsclie school ook toen nog doorgaans
slechts een onderwijzer had en alle kinderen van 7 tot 15 jaar-
in één lokaal vereenigd waren.
Het onderwijs in den zang had een kerkelijk doelwant de
meester was verplicht '/alle heilige avenden ende vesperen ende
heylige daghen de hooftmisse ende vesperen binnen der kerke
van Westmonster met zyne schoolkinderen te commen helpen
synghen" 1). Ten dienste van het onderwijs in den zang was
op de school aanwezig een //gradael ofte sancbouck" zooals
blijkt uit de stadsrekeningen van 1477 en 1511. In 1477
werd betaald 2 sch. 6 gr. aan broeder Andiuksz. Augustijn
//van dat hij het gradael in der Groote Scole verbonden heeft."1
In 1511 werd voor hetzelfde doel besteed 3 sch.
Toen met het begin der 16de eeuw de scholastiek door het
humanisme werd verdrongen en de tot nu toe geminachte wel
sprekendheid en de poezie in hare eer hersteld werden, zag
men een krachtig middel om de jeugd te ontwikkelen in het
opvoeren van schooldrama's. De geschiedenis van het school
drama is van elders bekend. Schotel o. a. handelt daarover
in zijn Tilburgsche Avondstonden. In de zestiende eeuw vooral
was het opvoeren van schoolcomedies overal in zwang. Zijn
grootsten bloei bereikte het te Haarlem tijdens het rectoraat
van Schonaeus den Terentius Christianustegen het einde
der genoemde eeuw 2).
Hier in Middelburg vinden wij het gebruik dat de school
meester met zijne leerlingen speeltreeds zeer vroeg vermeld
n.l. in 1366, toen mr. Clais die scoelmeester 3) //op sondagh
na dertien avond (6 Tan.) den goeden Inden (op het stadhuis)
bat dat si bescermen wildenhi woudde een spil spelen.11 Van
welken aard deze vertooning geweest isof men hier reeds
aan een soort van schooldrama moet denkenis niet uit te
J) Register ten Rade l'J, fol. 26.
2) Zie Schonaeus door dr. Garrer, Haarlem Erven F. Bohn 18S9.
3) Stadsrekening 1366.