340
aan den mond van het kanaal van Welzinge, tussclien 1547
en 1557 gebouwd vindt men veel bijzonderheden vermeld in
Wandelingen door Walcheren van dr. J. ab Utrecht Dres-
selhuijs en bij meer andere schrijvers1) zoodat wij liet over
bodig achten hier de geschiedenis van Rammekens te herhalen.
Wij voegen er nog slechts bij dat tijdens den aanleg der
förtificatiewerken rondom Ylissingen door Napoleon' in 1810
en volgende jaren, ook Rammekens geducht versterkt werd
door den aanleg van zware aarden wallen aan de landzijde.
Volgens de Kanter''s De Fransehen op Walcheren werden bij
en omtrent Rammekens ten behoeve van den vestingbouw aan
gebouwen, landen enz. tot eene waarde van 60605, 7 st.
onteigend. Dat de omgeving van dit fort toen belangrijke
veranderingen ondergaan heeftblijkt duidelijk wanneer men
den tegenwoordigen aanleg vergelijkt met de kaart van dit ter
rein in 1806 door Gr. de Reijter vervaardigd. 2) En thans
staat na de afsluiting van het Welzingsche kanaal die oude
sterkte daar verlatenvooral nu sedert eenige jaren de militaire
bezetting opgeheven is en de bewaking aan een forfcwachter
wordt opgedragen. Slechts de reede van Rammekensdie voor
vele schepen eene geschikte ankerplaats blijkt te zijnbreno-t
nog eenige levendigheid in deze omgeving.
De verlanding van het Arnemuidsche Gat en
van het kanaal van Welzinge.
Toen het Slaak onbevaarbaar geworden waswerd ten dienste
der scheepvaart in 1616 een kanaal door de Lemmer plaat ge
graven om van Arnemuiden het noordelijk Sloe te bereiken.
Dit kanaal eischte voortdurend veel kosten om bevaarbaar te
1) van Vloten, Middelburgs beleg en overgang 1572—'74. van Mete-
ren Geschiedenis der Nederla?idsche oorlogen en 's Gravesande's Tweede
eeuwgedachtenis der Middelburgsche vrijheid.
2) Zelandia Illustrata1, blz. 647.