342
In 1806 werd deze vaart nauwkeurig opgenomen blijkens
een paar kaartjes beboorende tot de Zelandia illus.trabaop
welke met roode lijnen verschillende ontwerpen van vergravin
gen ter verbetering der vaart worden aangeduid. x) Geen dezer
plannen kwam echter tot uitvoering en de verlanding nam zoo
danig toe, dat in 1814 geen geladen Rotterdammer beurtschip
meer binnen Middelburg kon komen dan op peil hoogwater
met gierstroom. 2)
Den 29 Juni 1815 begon men met het graven eener nieuwe
haven van Middelburg naar Veere, die den 9 Augustus 1817
geopend werd. Door den aanleg dezer haven werd de oude
bij Middelburg afgedamd waardoor alle schuringveroorzaakt
door het water uit de binnenhavens en van het Molenwater
aldaar geheel ophield.
In het Welzingsche kanaal en de vaart voorbij Arnemuiden
bleef nog eenige schuring bestaan door het water uit de sluis
van den Nieuw St. Jooslandpolder en de Welzingsche, Waai-
jenburgsche en Nieuwerkerksche sluizen. Dit kon echter niet
verhinderendat het Arnemuidsche gat weldra zoo hoog was
opgeslibt, dat de afwatering der Nieuw- en St. Jooslandsche
polders niet meer voldoende kon plaats hebben. Om nu te
voorkomen dat de vaart op Arnemuiden en de zaagmolens ge
heel te niet ging moesten dus afdoende maatregelen genomen
worden. In 1814 werd de verbetering van het Arnemuidsche
vaarwater door het rijk ter hand genomen. Den 25 Juni van
dat jaar werd aanbesteed het uitdiepen van het Arnemuid
sche gat van het Sloe tot Arnemuiden aan P. van Eck voor
64000. Dadelijk werd met dit werk aangevangenzoodat
1) Zelandia IllustrataI, blz. 616.
2) A. Cal and Memorie betreffende den ver achter den toestand der tegen
woordige Middelbtirgsche haven 1857blz. 3.
3) Extract uit het verbaal der havencommissie van Middelburg zooveel
betreft de uitdieping van het Arnemuidsche kanaal en het leggen der
Arnemuidsche sluis 20 Juni 1S14 n". 2 en 8 September 1S14 n". 10.