342 In 1806 werd deze vaart nauwkeurig opgenomen blijkens een paar kaartjes beboorende tot de Zelandia illus.trabaop welke met roode lijnen verschillende ontwerpen van vergravin gen ter verbetering der vaart worden aangeduid. x) Geen dezer plannen kwam echter tot uitvoering en de verlanding nam zoo danig toe, dat in 1814 geen geladen Rotterdammer beurtschip meer binnen Middelburg kon komen dan op peil hoogwater met gierstroom. 2) Den 29 Juni 1815 begon men met het graven eener nieuwe haven van Middelburg naar Veere, die den 9 Augustus 1817 geopend werd. Door den aanleg dezer haven werd de oude bij Middelburg afgedamd waardoor alle schuringveroorzaakt door het water uit de binnenhavens en van het Molenwater aldaar geheel ophield. In het Welzingsche kanaal en de vaart voorbij Arnemuiden bleef nog eenige schuring bestaan door het water uit de sluis van den Nieuw St. Jooslandpolder en de Welzingsche, Waai- jenburgsche en Nieuwerkerksche sluizen. Dit kon echter niet verhinderendat het Arnemuidsche gat weldra zoo hoog was opgeslibt, dat de afwatering der Nieuw- en St. Jooslandsche polders niet meer voldoende kon plaats hebben. Om nu te voorkomen dat de vaart op Arnemuiden en de zaagmolens ge heel te niet ging moesten dus afdoende maatregelen genomen worden. In 1814 werd de verbetering van het Arnemuidsche vaarwater door het rijk ter hand genomen. Den 25 Juni van dat jaar werd aanbesteed het uitdiepen van het Arnemuid sche gat van het Sloe tot Arnemuiden aan P. van Eck voor 64000. Dadelijk werd met dit werk aangevangenzoodat 1) Zelandia IllustrataI, blz. 616. 2) A. Cal and Memorie betreffende den ver achter den toestand der tegen woordige Middelbtirgsche haven 1857blz. 3. 3) Extract uit het verbaal der havencommissie van Middelburg zooveel betreft de uitdieping van het Arnemuidsche kanaal en het leggen der Arnemuidsche sluis 20 Juni 1S14 n". 2 en 8 September 1S14 n". 10.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1893 | | pagina 348