385
vindt men af en toe vermeld. De leerboeken zijn de in dien
tijd gebruikelijke, die men bij Schotel, blz. 67 vv., en Kak,
blz. 55 w. vermeld vindt. Voor de lessen in Physica diende
de Physica Magiri l). De verdeeling der leerstof komt vrijwel
overeen met hetgeen we bij Schotel lezen. Alleen werd te
Dort het Grieksch reeds in de IVde klasse begonnen en ging
men dientengevolge daar met de lectuur verder dan hier
Wat echter de series van den rector Liraeus van 1629
vooral belangrijk maaktdat is de opgavehoeveel er in een
semester behandeld werd. Bij vier wekelijksche lesuren las men
in het zomersemester van 1629 in de hoogste klasse twee satiren
van Horatiüs. Stellen wijdat het aantal lessen na aftrek
der vacanties bedroeg 7O dan blijktdat er per uur niet meer
dan 3 a 4 regels gelezen werden. In de 5de klasse las men
bij een even groot aantal lessen 600 regels van Virgiliüs dus
8 regels per uur. Deze gegevens zijn reeds voldoende om ons
te doen zien hoe omslachtig de methode was. De trage gang-
van het onderwijs blijkt ook eenigszins uit de mededeeliug in
eenige der halfjarige roosters dat Horatiüs en andere schrij
vers in de hoogste klasse werden gelezen //cum examine philo-
logico, rhetorico et poetico.""
Voor de meeste klassen begon het onderwijs tusschen 1629
1653, des zomers zoowel als 's winters te 7 uur en duurde
tot 11 uur met een pauze van 1/2 of een heel uur tusschen 9
en 10. Des namiddags duurden de lessen van 13 en van
Vo 4< tot 5 ure. Ha 1648 zien we hier evenals elders 3), dat
de hoogste klasse minder lessen heeft dan de overige. Terwijl
zij dagelijks slechts 4 uren onderwijs genoot, moest de tweede
1) Revii Daventria Illuslrata, pag. 479: Anno 1573 floruit Daveutriae
Ambrosius Magirus Licentiatus MedicinaePhysicus et Astronomus urbis
Daventriensis cujus variae extant Ephemerides. Schotel, Volksboeken.
2) Men vergelijke bovenstaande uiteenzetting met het dezer dagen te
Nijmegen bij de firma H. ten Hoet verschenen Reglement voor de Apos
tolische school van 1601.
3) Dr. J. B. Kan t. a. p., blz. 57.