386
klasse 7de derde 6lj2 en de vierde 7 uren in de school door
brengen.
Oefeningen in het Latijn schrijven in proza en poezie hadden
aanvankelijk alleen plaats des Woensdags en Zaterdags. Lang
zamerhand werd hieraan al meer en meer tijd besteed, zoodat in
1681 ook op de vier overige dagen in de Iste kl. 1 a 2, in
de IIde en IIIde kl. 2, in de IVdp kl. 4 uren voor dit doel
bestemd waren. Een gevolg daarvan was, dat in dien tijd de
leerlingeii der XVde kl. wekelijks 40 uren op de schoolbanken
zaten. De leerlingen, die den cursus geheel afliepen, hadden
daartoe noodig den tijd van acht jaar. Velen echter wachtten
de promotie niet af en verlieten reeds 2 jaren vroeger de school
om naar eene hoogeschool te trekken. Ook wanneer men van
jaar tot jaar geregeld opklom, bleef men toch veelal 2 jaar in
de hoogste klasse. De cursus was halfjarig. Om de zes maan
den werd meestal een klein gedeelte der klasse naar eene hoo-
gere bevorderd. Dezen heeten dan novitii. Later werden de
zoo ontstane twee afdeelingen eener klasse genaamd ordo major
en ordo minor, of majores en minor es.
Zooals wij zagentelde de school in 1629 96 leerlingen.
Dit getal stijgt tot 142 in 1657een getal dat later nooit
meer bereikt is. Dertig jaar later waren er nog slechts 43.
In het voorjaar van 1630 deed de rector der Hieronymus-
school te Utrecht, Antonius Aejiilius afstand van zijne be
trekking. Toen onze rector Likaeus dit vernam reisde hij
naar Utrecht om persoonlijk naar dit rectorschap te solliciteeren.
Hij werd uitgenoodigd voor de vergadering van de vroedschap
te verschijnen. //Ende na lecture van zyn requestmitsgaders
verscheyde treffelyke testimonia, zo van de ïïeeren Cats, Pen
sionaris van Dordrechtals van de Professoren tot Ley den
Wa.laeo, Cunaeo IIeinzio Vossio, Btjegersdioio en den
regent van 't collegie aldaer Eesto Hommio en verscheyde
Predikanten, van zyn geleerdheid, godvruchtigheid en goed
beleijd om de jonge jeugt te instrueren en te regerenzo heeft
de Vroedschap eenstemmig verstaan en geresolveertdat men hem