449
deeling der leerstof en hoe deze werd behandeld. Wij zien in
de eerste plaatsdat de vijfde klasse weder hersteld wordt. De
afschaffing er van was eene ongelukkige concessie aan de dwaze
zucht van sommige ouders om hunne zoons spoedig gepromo
veerd te zien en tevens cene wanhopige poging om wat meer
leerlingen te trekken. Verder zien we, dat met het Grieksch
reeds in de vierde klasse een begin wordt gemaakt. De lectuur
van klassieke schrijvers krijgt in de hoogere klasse grootere uit
breiding en wordt veel beter geregeld. De derde klasse was,
wat de Latijnsche lectuur betreftgecombineerd met de tweede.
Tot nu toe werd in deze klassen alleen een gedeelte van de
namiddaguren aan het lezen der schrijvers besteed; thans ge
schiedde dit ook des morgenszoodat er nog eens zooveel ge
lezen kon worden. Voor liet eerst zien wij ook Caesar onder
de schoolautoren opgenomen. Nepos werd alleen nog in de
vierde gelezenCicero alleen in prima. De hoogste klasse was
voortaan gesplitst in drie afdeelingen. De jongelui nl. die de
ordines minorum en majorum doorloopen hadden en nog niet
naar de academie wilden vertrekkenbleven in ordine Can
dida torum het onderwijs nog een half jaar bijwonen. Opmer
king verdient verder, dat in sexta major zullen worden gelezen
Suetonius opdat de AntiquitatesElorus en Seneca opdat
de historiën en zaken bijzonder in aanmerking genomen en
tehuis overwogen worden. Ook zal eens ter week Hyginus en
Pomponius Mela verklaard wordenten einde de 9 eugd zoo
van de fabel-als aardrijkskunde der ouden kennis krijge. Dit
schijnt een eerste stap om het systematische onderwijs in ge
noemde vakken voor te bereiden. Ten slotte wijs ik nog op
de invoering van Cellarii Liber Memorialis (zie bladz. 443).
Eigenaardig is de wijzewaarop men bij de invoering van de
nieuwe schoolwetten een euvel trachtte uit te roeiendat hier
evenals elders schijnt geheerscht te hebben en veel ongenoegen
verwekte. Het waren de vele privaatlessen, de zoogenaamde
private collegeswelke door de praeceptoren aan leerlingen gegeven
werden en het onderwijs zeer kostbaar maakten. Om aan dit