449 deeling der leerstof en hoe deze werd behandeld. Wij zien in de eerste plaatsdat de vijfde klasse weder hersteld wordt. De afschaffing er van was eene ongelukkige concessie aan de dwaze zucht van sommige ouders om hunne zoons spoedig gepromo veerd te zien en tevens cene wanhopige poging om wat meer leerlingen te trekken. Verder zien we, dat met het Grieksch reeds in de vierde klasse een begin wordt gemaakt. De lectuur van klassieke schrijvers krijgt in de hoogere klasse grootere uit breiding en wordt veel beter geregeld. De derde klasse was, wat de Latijnsche lectuur betreftgecombineerd met de tweede. Tot nu toe werd in deze klassen alleen een gedeelte van de namiddaguren aan het lezen der schrijvers besteed; thans ge schiedde dit ook des morgenszoodat er nog eens zooveel ge lezen kon worden. Voor liet eerst zien wij ook Caesar onder de schoolautoren opgenomen. Nepos werd alleen nog in de vierde gelezenCicero alleen in prima. De hoogste klasse was voortaan gesplitst in drie afdeelingen. De jongelui nl. die de ordines minorum en majorum doorloopen hadden en nog niet naar de academie wilden vertrekkenbleven in ordine Can dida torum het onderwijs nog een half jaar bijwonen. Opmer king verdient verder, dat in sexta major zullen worden gelezen Suetonius opdat de AntiquitatesElorus en Seneca opdat de historiën en zaken bijzonder in aanmerking genomen en tehuis overwogen worden. Ook zal eens ter week Hyginus en Pomponius Mela verklaard wordenten einde de 9 eugd zoo van de fabel-als aardrijkskunde der ouden kennis krijge. Dit schijnt een eerste stap om het systematische onderwijs in ge noemde vakken voor te bereiden. Ten slotte wijs ik nog op de invoering van Cellarii Liber Memorialis (zie bladz. 443). Eigenaardig is de wijzewaarop men bij de invoering van de nieuwe schoolwetten een euvel trachtte uit te roeiendat hier evenals elders schijnt geheerscht te hebben en veel ongenoegen verwekte. Het waren de vele privaatlessen, de zoogenaamde private collegeswelke door de praeceptoren aan leerlingen gegeven werden en het onderwijs zeer kostbaar maakten. Om aan dit

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1893 | | pagina 461