515 liet eerste tijdvak zagen we de schoolwat het gebouwhet gehalte der leerkrachten en dat van het onderwijs zelf aangaat nog geheel in den middeleeuwschenhoogst primitieven staat. Het onderwijs ontworstelt zich langzaam aan de dorre scho lastiek en ondervindt eerst na de reformatie onder het recto raat van Gkuterus den verfrisschenden invloed van het huma nisme. Doch de vooruitgang wordt tegengehouden door de uiterst omslachtige methode en de hreede plaats, die het on vruchtbare onderwijs in de philosophic inneemt. Wel verliest dit in den loop van de 17de en 18dc eeuw gaandeweg zijne beteekenis, doch dit is alleen het gevolg van de buitensporige uitzetting van het Latijn. En was het maar te doen geweest om uitbreiding der lectuur van de beste schrijvers, dan zou men daarmede vrede kunnen hebbenmaar men beoogde niets anders dan de grootst mogelijke vaardigheid om zich schrifte lijk en mondeling van die taal te bedienen. Wel was eene zekere vaardigheid daarin voor aanstaande geleerden toen nog onmisbaar, maar men overdreef en het onderwijs ontaardde in een wedstrijd in het maken van het minst aantal fouten in de La- tijnsche thema's en de scholen werden kweekplaatsen van klein geestige letterkneckterij. Bij het lezen van poezie was niet het verstaan en genieten der klassieke dichters hoofdzaakmen be schouwde hunne werken meer als eene verzameling van poëtische uitdrukkingendie men noodig had om zelf verzen in elkander te zetten. Deze reproducties van het geleerdein proza en poezie waarmede men vooral bij de prijsuitdeelingen pronkte, deden ontzaggelijk veel kwaad. Natuur en waarheid werden stelsel matig onderdruktde vorm alleen werd gehuldigd. De gevol gen waren schromelijke wansmaak en laffe ijdelheid. In de tweede helft der vorige eeuw komt eindelijk eenige verbetering. Door den invloed van Kluit werd de lectuur uitgebreidhet maken van schriftelijke exercitia beperkt en werd er wat meer aan het Grieksch gedaan. Doch eerst in onze eeuwtoen nieuwe talen en wiskunde niet langer konden worden geweerd en het Grieksch de hem toekomende plaats begon in te nemenwerd het Latijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1893 | | pagina 527