108
leer van clen duivel te zamen hingen. Bij de bergendie
wij bezochtenhebben wij bijna nergens van zulk een over
levering gehoordmaar toch zou het geen wonder zijnindien
men de bergen altoos voor spookachtig had aangezien. In
Walcheren houdt men nog de bergjes voor de plaatsenwaaruit
men verzekert, dat de kinderen gekomen zijn: is dit een be
wijs, dat er ooit een kind uit een berg geboren is!
Dat Duivelshuis kan een berg geweest zijn, doch ik heb
hem niet opgenomen als berg. Duesselhuis gaat zooverre van
in dat woord Duivelsberg een verbastering te zien van Eli
werve', die grammaticale vrijheid zal wel niemand goedkeuren.
Bovendien dit huis lag niet in de Eliwerve, maar vrij ver
er van af.
De naam van Eliwerve is onverklaarbaar en geheimzinnig maar
alweder gaat Duesselhuis te ver, wanneer hij den naam van
het voormaligenaburige kasteel Bruelis beschouwt als brug
naar den Elis. Had ooit zulk eene legende van een brug
bestaandan zouden de Ridders van Bruelis zei ven die wel
hebben bewaard.
Eliwerve blijft duister, ofschoon D. zegt bl. 205 en
263 dat men het woord kan aüeiden van Helade Maan of
van HelleHeliumZeelands oudste waterplasin menig reeds
bovenvermeld woord overgebleven; het zou dan Helaswerve
beduiden. Is dit niet te ver gezocht? Nog gemakkelijker kan
men aannemendat Eliwerve eene verbastering moet zijn van
Hïllewervevooral omdat, naar ik meen, nog een oude weg
de Hillewerfsweg heet of geheeten heeft. Dan zou Eliwerve
hetzelfde zijn als Ellemeet en dan is de plaats niets heiliger
geweest, dan die der andere heuvels. Ja, de geleerde schrij
ver zegt op bl. 260 dat de naam van Eliwerve ook genoemd
wordt Ilillewerfskoek en dan is het zeer eenvoudig er niets in
te zien, dan een grond met een berg.
Merkwaardig zou het in allen gevalle zijn, indien daar
een berg zou gelegen hebben, maar dat hier bij Kapelle een
centrum van offeranden zou zijn geweest, blijkt er niet uit.