69
belhamels gaarne verlost had, maar te veel respect had voor de
Zwitsers. En dan sloeg die dweper weer zijn oogen op naai
den hemel, dat hij niet onduidelijk te kennen gaf, dat hij van
daar wraak verwachtte. En als hij na zijn geeseling te hebben
ontvangen, teruggebracht werd, trad een vrij burgerlijk ge
ls leede boer op hem toe, drukte zijn arm en zei: //Wees
getroost, gij lijdt onschuldig"! //Een stoute taal
waarlijk in zulk een omstandigheid". Ja, schoon met weerzin
moet ik verhalen van 't gedrag des scherprechters. Deze heeft
meermalen gezegd onder "t storten van tranen, dat hij om 100
rijksdaalders wilde, dat hij de justitie niet mochte doen, om
dat Verstr ate een vrome was. Voor de executie heeft hij den
schelmen wijn met spiritus gegeven, en wij merkten klaar, dat
toen 't vonnis gelezen werd, de //Heer scherprechter" gemelden
Verstrate zeer deemoedig aanzag, terwijl de tranen langs zijn
wangen rolden. Ik vragekan zoo'n gedrag door den beugel"
De Heer Yerenaar schudt hier bedenkelijk zijn pruik. Hij
kan er niet bij. En die scherprechter was toch van den
lutherschen godsdienst, terwijl die oproermakers gereformeerden
waren... Yoorts oordeelt onze Yerenaar, dat de overheden
zijn de goden der aarde, en hij houdt 't met Pausanias
de burgeren zijn in de macht der wetten en niet
de wetten in de macht der burgeren.
Des Eojïtaines vestigde zich te Bergen op Zoom, Meeuwse
ging op Prinsenhage wonende andere ballingen zwierven in
Staats-Vlaanderen rond. Enkele vonden een liefelijk toevluchts- j
oord in Aardenburg. 1) En heerlijk toonde zich in bezoeken en
geldelijke ondersteuning de broedertrouw der Zeeuwen.
In bezit van den heer D. de rijcke te Middelburg is »Een nieuw
lied van het voorgevallene op V gevangenhuis omtrent de Gevangenen van
West-Cappelleop de wijs: <9, Kerslnagt etcDit gerijmel verhaalt van de
harde behandeling der gekerkerden. »Zij werden gebonden aan een keten
en daar hebben zij zoo gezeten" »Zij werden geschopt al in de keldere".