34
100 roeden 1). Deze vergrooting zoek ik in het westelijk
deel, tusschen de Koepoort, de Rijschool, den Theetuin en de
Gasfabriek.
Tijdens de uitbreiding van de stad tot aan de Dampoorten
is het Molenwater wederom verlegd, want daartoe werd op
1 Juli 1365 2) authorisatie gegeven en in het jaar 1374/5 land
aangekocht 3).
2. In de tweede plaats nog een woord over de Arne zelve.
Beziet men de kaarten van Walcheren nauwkeurig, dan be
merkt men, dat de mond der oudste Middelburgsche haven
geregelder en nauwer is dan de Arne bij de Galg en bij Ar-
nestein. Een van beidenof de mond der haven is door
aanwas verengd, of de Arne is bij de twee andere plaatsen
door dijkval of doorbraak verbreed.
Wat getuigen nu daaromtrent de stadsrekeningen? 18 Mei
1376 de zuiddijk in gevaar, 19 November 1404 een wiel
//boester galghen an den Arendyk", 1 April 1411 wederom
gevaar aan de zuidzijde, 12 April 1446 dijkbreuk bij het
kasteel en bij de galg, 11 November 1451 eene dijkbreuk
bij //Regulieren", 27 September 1477 nogmaals gewerkt bij
t gat te //Regulieren" 4).
Uit deze berichten leert men, dat de Arne niet ver
nauwd is door verlanding en inpoldering, maar
Kesteloo I, bl. 88 (253); III, bl. 18 (274). Ao 1332 werden geassig-
neerd 27'A gemeten. Ao 1340 zijn niet meer geassigneerd op den molendijk
(als ongebruikt 3 gemeten van Symon Clays en 1 gemet van „Jan skr Clayss.
kindere", maar is van Symon Pieterss. boven zijn reeds in 1332 geassig-
necrde gemeten, afgetrokken 1/4 gemet. Dit laatste geschiedde denkelijk tot af
ronding van het geheel.
2) O. Archief 31. n° 61.
3) Kesteloo I, bl. 17, 18 (187, 188). Het deel, dat in de stad getrokken
werdwas van toen af een spuikanaalmet huizen op de beide zijden tusschen
de Spuistraat en de Molstraat. Iets dergelijks zag men vroeger ook te Vlissingen
aan den Dam.
4) Kesteloo I, bl. 78, 80, 81, 83 (248, 250, 251, 253); II, bl. 66,
67, 69 (108, 109, 111).