9 starin den donkeren nacht der 17e en 18p eeuwsche leer- en lettervergoding, een heilzaam tegengift tegen een geest doodend en versteen end kerkgeloof, de welsprekende getuige van een beteren dag voor nieuw en opgewekt godsdienstig leven. Hij had een beter lot verdiend dan hem onder de vervolgingswoede en de heerschappij der bovendrijvende partij iu de Hervormde kerk zijner dagen was beschoren. He ge schiedenis wijze hem een eereplaats aan onder onze uitne- mendste mystieken en piëtisten." Pontiaan van Hattem was en blijft eene merkwaardige verschijning in de ontwikkeling van het leven der Gereformeerde kerken dezer landen. Geen wonder dat, na de uitbanning van Van Hattem zijn invloed is gebleven. Hij hield conventikelen te Bergen op Zoom en had, vooral op 't platteland, veel aanhang. Ben der sterkste ij veraars voor Yan Hattem's leer en zaak is geweestMarinus Adriaansz. Booms f 172-8een schoenmaker te Middelburg. In 1697 werd hem door den kerkeraad het avondmaal ont zegd en iu 1714 werd hij buiten gemeenschap der kerk en door de Staten buiten Zeeland gebannen. Ook hij werd voor Spinozist gescholden en volgeling van Pontiaan van Hattem genoemd. Evenwel verschilde hij zeer veel van Van Hattem. Van Hattem b. v. ontkende den geopenbaarden wil van God en nam, door het drijven van een absoluten vrijen wil, alle ouderscheid tusschen goed en kwaad wegBooms hield dit onderscheid vast. Op dezen Booms en zijne lotgevallen komen wij aanstonds terug. Nog een bijzonder persoon moet genoemd, voor wij op den laatsten vertegenwoordiger dezer secte willen wijzen. Het is Din a Jans, bijgenaamd: Do miné Din a. Het Eeminisme openbaarde zich toen reeds. Zij was de dienstbode van Pon tiaan van Hattem, toen hij predikant te Pliilipsland was. Zij heeft gepreekt en gewerkt voor de uitbreiding van de leer van haren meester met zeldzamen ijver. Zij was in groote eer bij de Hattemisten. Velen trokken naar haar heen, toen zij in Zieriksee arbeidde. Zevenduizend menschen werden in hun

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1905 | | pagina 45