24 doorwerken. Opmerkelijk is, dat de verwerping' van de leer der Drieëenlieid en de huldiging van het Spinozisme door de faculteiten van Utrecht en Leiden niet aan Yan Hattem, door de coetuale vergadering wel aan Büitendijck werd ten laste gelegd. Yan, Hattems idee omtrent vereeniging met God was zuiver mystisch met behoud der persoonlijkheid; Buitendi.tck hief de persoonlijkheid op en was daardoor pan theïst en meer volgeling van Spinoza. Wij kunnen nu nog met een enkel woord beantwoorden de vraag: wat hebben de Antinomianen uitgewerkt? Yan Leeuwen noemt een drietal zakenwaarop moet gelet worden 1" het streven naar waarheid werd bevorderd2° het pogen om de vrijheid van den menschelijken geest te handhaven werd gepredikt3U de vervulling der behoefte van het persoonlijk godsdienstig leven werd meer op den voorgrond gesteld. Het zelfstandig onderzoek zoowel door voorgangers als door leeken is zeker te waardeeren. De eenigszins geteekende strijd heeft, dunkt onseene groote verandering gebracht in de verhouding van de Hervormde kerk tot hare formulieren en in hare ver houding tot den Staat. De Hattemisten noemden de formulieren //strikken over de gemoederen der menschen". Zestig jaar streden zij om aan te toonen, dat formulieren niet bindend zijn. De banddie de kerk aan den Staat bondwerd steeds slapper totdat eindelijk in 1S16 deze geslaakt is geworden. Aan het eind gekomen van dit kort historisch overzicht, slaan wij een enkel oogenblik 't oog op het verleden en op het heden. Een blik op den strijd voor twee eeuwen is hoogst belangrijk. De Hervormde kerk stond zoo krachtig en sterk als eene een heid de Christelijke staat verloochende het karakter nietmaar poogde zich te handhaven. Hoe fel ook de bestrijding was, hoe zeer wij ook thans afkeuren de wijze van strijden, toch waren de toestanden in menig opzicht zooveel zuiverder dan tegenwoordig. De kerk heeft helaas haar invloed op duizenden verloren; de vrijheid van gedachten is schier bandeloosheid.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1905 | | pagina 60