43 ghende, welcke vercoopinghe ende distributie ende wies daerinne by den voorseiden Salazart ghedaen es ghevveest, wy als stadhoudere general geagreert hebben ende aggree- ren by desenende bevelen desnietemin ende ombieden den voorseiden abt van den Dune, zynen rentmeesters ende officieren, dat zy den voorseiden pachtere quyte houden ende onghemoeit laten van den voorseide 300 zacken taerven zonder die an hem te willen verhaelen noch an- derwaerf te doen betaelene. Oorconden desen hebben wy ous signetverwapent met onse wapenenhierup doen drucken den VIIIen dach van Ougst int jaer duust Till0 twree ende tneghentich. Copie op papier Bundel: fortificatiën. 65. Mechelen 1493 November £9. Maximiliaan en Philips geven verlof om £5 pond lijfrenten te verkoopenom met de opbrengst daarvan hunne te Gent gevangene poorters te kunnen loskoopen. Maximilian enz. et Philippe enz. salut. Savoir faisons nous avons receu Pumble supplicacion des eschevins et receveurs de notre ville de Hulst pour eulx et tous les bourgois, manans et habitans dhcelle ville, contenant comme a la surprinse de la dicte ville faicte par ceulx de notre ville de Gend et leurs adherens, lors a nous rebelles, après que les dits bourgois, manans et habi tans de notre dite ville de Hulst furent par les dits de Gand et leurs dits adherens pilliez et spoliez de leurs biens et chevauche pour eulx racheter en vers les dits de Gand du feu que iceulx de Gand y vouloient bouter, fu rent contrains leur promectre la somme de sept eens livres de gros de notre monnoie de Flandres pour seurtede la quelle somme les dits de Gand prindrent et firent mener aucuns des plus ryches bourgois de notre dite ville de Hulst au dit Gand comme hostagiers, lesquelz hostagiers furent longhement detenuz au dit lieu de Gand a tres

Archief | 1909 | | pagina 81