CI
Eene geschiedenis der school gaat als algemeen gedeelte
vooraf, waarin achtereenvolgens besproken worden de konink
lijke besluiten betreffende hare inrichting, de commissie van
bestuur, de lectoren l) 2), de lokalen s) het onderwijs, de
zeer werkzaamverheugde hij zich weldra in een toenemende
praktijk en gaf hij bovendien les in anatomie. Tot zijn groote
verbazing las hij daar onverwachtsdat Z. M. hem het
was het werk van den voorzitter, Dr. Boudewijn Dobbklaeu
de Wind, die hem helaas na weinige jaren ontviel hem,
zeg ikden eenvoudigen mantot lid der Provinciale com
missie had benoemd Het was een groote onderscheiding, die
hij zeker aan ijver en aan zijn grondige anatomische studiën te
danken had. Dat men hem ook voor de Obstetrie geschikt
rekende, was het gevolg van zijn onderwijs in dat vak en de
gelukkige uitoefening er van in zijne toenemende praktijk. In
1824 steeg zijn aantal accouchementen dan ook tot ongeveer
honderd. Hij was matiggezond en sterk kreeg een groot
gezin, tien kinderen, waarvan echter vier jong overleden
Zeventig jaar oud zijnde, bedankte hij als Lector. Zijne hem
zeer vereerende leerlingen schonken hem een zilveren bokaal.
Het waren èn de leeftijd èn zijne door cataract onbruikbaar
geworden oogen die het onderwijs ondoenlijk maakten. Mijn
vadergezellig van aardwas lid der afdeeling (van de genees
kundige Maatschappij) en in 1819 mede-oprichter van het nog
bestaande leesgezelschapook was hij gedurende geruimen
tijd in kerkelijken dienst. Tweemalen ontving hij de gouden
vaccine-medaille."
l) Waaronder deze karakteristiek van prof. jhr. dr. B. de
Jonge: //De Jonge was geen man voor sociëteiten. Had hij
veel vrijen tijddan vond men hem bij zijne boeken. Bur
gerlijk van zin en vriendelijk tegen iedereenbleef hij zich niet
temin zijne afkomst en stelling in de Maatschappij bewust.
Miskenningzoo dikwijls op het veld der praxis te vinden
verdroeg hij dan ook ongaarne. De revolutie van 1848, waarbij