77 de groote visscherij de kleine terugdrong en de achterhaven ook als reservehaven dienst deedom de Koopmanshaven voor de groote visscherij beschikbaar te houden. De Koopmanshavennu Bellamypark. De achterhaven reikte met haar hals aan den voormaligen wegeling, die hiervoor op bladzijde 57 aangewezen is. Om de passage langs dien weg open te houden moest daar een brug gebouwd worden. Twee en driekwart eeuw laug was zijde molenbruggen niet medegerekendde eenige brug van Vlissingen. Als een houten klapbrug met ijzeren leuningen heb ik ze nog gekend. Zij is daarnaar de IJzereubrug ge noemd. Tot kort geleden bestond ze nog als basculebrug 1), maar den naam "IJzereubrug" behield ze, totdat en de IJzeren- brug en de Roodebrug alsook de Beursbrug, wegens het plem pen van de drie havens, weggeruimd en verkocht werden. Van hieraf begint een nieuw stadsdeel op waarschijnlijk toen nog onbetimmerden grond. Was wat ik tot hiertoe beschreef, een aanhangsel aan het dorp, een begin van Nieuw-Vlissingen als dorpsgedeeltehier krijgt men een nieuw aanhangselmaar dat aanstondsmet het voorgaande vereenigdpoorterrechten verkreeg en daardoor met de achterhaven het eerste stadsterrein werd, het echte Nieuw-Vlissingen. Van hieraf dan ook de kenmerken van jongeren bouw. De Kerkstraat, de St.-Jacobstraat en de Hellebardierstraat zijn breeder dan de oudere Noordstraten en de Vrouwestraat. De Schoolstraat alleen is even nauw als de oudere straten. Mis schien is zij een achterweg geweest achter de pandendie aan den Oud- Viissiugscheu havendijk, nu Breewaterstraat genoemd stonden. Twee kenmerken, dat in 1308 te dezer plaatse een nieuw begin van bebouwing gemaakt is, vindt men in de Winkelman, blz. 22 en 23. De Basculebrug dateert vau 1860, de Beurs brug van 1597, de Roodebrug vau 1582 (zie Reg. Not. Raad I, blz. 36, onder 't hoofd „Stadswerken").

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1910 | | pagina 215