77
de groote visscherij de kleine terugdrong en de achterhaven
ook als reservehaven dienst deedom de Koopmanshaven voor
de groote visscherij beschikbaar te houden.
De Koopmanshavennu Bellamypark.
De achterhaven reikte met haar hals aan den voormaligen
wegeling, die hiervoor op bladzijde 57 aangewezen is. Om
de passage langs dien weg open te houden moest daar een
brug gebouwd worden. Twee en driekwart eeuw laug was
zijde molenbruggen niet medegerekendde eenige brug van
Vlissingen. Als een houten klapbrug met ijzeren leuningen
heb ik ze nog gekend. Zij is daarnaar de IJzereubrug ge
noemd. Tot kort geleden bestond ze nog als basculebrug 1),
maar den naam "IJzereubrug" behield ze, totdat en de IJzeren-
brug en de Roodebrug alsook de Beursbrug, wegens het plem
pen van de drie havens, weggeruimd en verkocht werden.
Van hieraf begint een nieuw stadsdeel op waarschijnlijk toen
nog onbetimmerden grond. Was wat ik tot hiertoe beschreef,
een aanhangsel aan het dorp, een begin van Nieuw-Vlissingen
als dorpsgedeeltehier krijgt men een nieuw aanhangselmaar
dat aanstondsmet het voorgaande vereenigdpoorterrechten
verkreeg en daardoor met de achterhaven het eerste stadsterrein
werd, het echte Nieuw-Vlissingen.
Van hieraf dan ook de kenmerken van jongeren bouw. De
Kerkstraat, de St.-Jacobstraat en de Hellebardierstraat zijn
breeder dan de oudere Noordstraten en de Vrouwestraat. De
Schoolstraat alleen is even nauw als de oudere straten. Mis
schien is zij een achterweg geweest achter de pandendie aan
den Oud- Viissiugscheu havendijk, nu Breewaterstraat genoemd
stonden. Twee kenmerken, dat in 1308 te dezer plaatse een
nieuw begin van bebouwing gemaakt is, vindt men in de
Winkelman, blz. 22 en 23. De Basculebrug dateert vau 1860, de Beurs
brug van 1597, de Roodebrug vau 1582 (zie Reg. Not. Raad I, blz. 36, onder
't hoofd „Stadswerken").