132 vaarwater gesloten en noord om het Bonendijkblok in ver binding gebracht met de Bekerksche wetering. Dezedie vroeger in het noordoosten van het dorpsblok naar en door het Duvendrechtblok tot het Oost- en Westmolenleen liep, veranderde men van richting. Men leidde haar midden door het Dorpsblok en het Ealaisambacht heen en dan langs de zuidzijde van beiden en langs de drie gemeten van wijlen Beelb van Koodekeuke om haar bij de Boschjes even buiten de Middelburgsche poort in het oude molenwater te doen sueeren. Van Bossenburg tot hiertoe werd zij breed genoeg gemaakt om als nieuwe vaart of sohuitvlot te dienen. Daarop doelt de Stadsrekening van Middelburg over liet jaar 1483 dus niet lang na de uitbreiding van de stad en het verdwijnen van de aanlegplaats van h'et oude schuitvlot, als daarin ge sproken wordt over een nieuwe vaart tusschen Middel burg en Vlissingen 2). Deze vaart is gemakkelijk te hervinden omdat zij nu nog als watergang dienst doet, zoover als deze niet onder Napoleon door de vest en het glacis is ver nietigd. Dit schuitvlot werd den 7 September 1580 bij vernieuwing uitgebaggerd, en in 1611 is er wederom in gewerkt. Langs dit schuitvlot 3) werd in het jaar 1601 de bagage van Mevrouw de princes van Oranje door schuitlieden naar Middelburg vervoerd 4). Den laatsten October 1625 is prins Frederik Hendrik in Vlissingen triumphantelijk ingehaald. »De prins kwam van Middelburg met de schuytevaard1' 6). Evenzoo den 4 November 1633. Dit was blijkens zijn naam een oud molenwater. 2) Kesteloo Stadsrekeningen van Middelburg IIblz. 119. 3) Dit schuitvlot is geteekend als water op de kaarten nos 4 en 6als water gang op de kaarten nos 76 en 183; als schuitvlot op nos 78 en 79 van het O. Arch. Vlissingen. 4) Winkelman, blz. 116. Vlissingens Eeuwvreugdeblz. 217 en 218 waar men ook vindt aange- teekenddat betaald werd in 1625 „aan verscheidene schuytliedendie sijn Exc. met sijn trein en suite hier binnen hebben gebracht: 5 12 sc."

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1910 | | pagina 270