132
vaarwater gesloten en noord om het Bonendijkblok in ver
binding gebracht met de Bekerksche wetering. Dezedie
vroeger in het noordoosten van het dorpsblok naar en door
het Duvendrechtblok tot het Oost- en Westmolenleen liep,
veranderde men van richting. Men leidde haar midden door
het Dorpsblok en het Ealaisambacht heen en dan langs de
zuidzijde van beiden en langs de drie gemeten van wijlen
Beelb van Koodekeuke om haar bij de Boschjes even buiten
de Middelburgsche poort in het oude molenwater te doen
sueeren. Van Bossenburg tot hiertoe werd zij breed genoeg
gemaakt om als nieuwe vaart of sohuitvlot te dienen. Daarop
doelt de Stadsrekening van Middelburg over liet jaar 1483
dus niet lang na de uitbreiding van de stad en het verdwijnen
van de aanlegplaats van h'et oude schuitvlot, als daarin ge
sproken wordt over een nieuwe vaart tusschen Middel
burg en Vlissingen 2). Deze vaart is gemakkelijk te hervinden
omdat zij nu nog als watergang dienst doet, zoover als deze
niet onder Napoleon door de vest en het glacis is ver
nietigd.
Dit schuitvlot werd den 7 September 1580 bij vernieuwing
uitgebaggerd, en in 1611 is er wederom in gewerkt.
Langs dit schuitvlot 3) werd in het jaar 1601 de bagage
van Mevrouw de princes van Oranje door schuitlieden naar
Middelburg vervoerd 4). Den laatsten October 1625 is prins
Frederik Hendrik in Vlissingen triumphantelijk ingehaald.
»De prins kwam van Middelburg met de schuytevaard1' 6).
Evenzoo den 4 November 1633.
Dit was blijkens zijn naam een oud molenwater.
2) Kesteloo Stadsrekeningen van Middelburg IIblz. 119.
3) Dit schuitvlot is geteekend als water op de kaarten nos 4 en 6als water
gang op de kaarten nos 76 en 183; als schuitvlot op nos 78 en 79 van het
O. Arch. Vlissingen. 4) Winkelman, blz. 116.
Vlissingens Eeuwvreugdeblz. 217 en 218 waar men ook vindt aange-
teekenddat betaald werd in 1625 „aan verscheidene schuytliedendie sijn
Exc. met sijn trein en suite hier binnen hebben gebracht: 5 12 sc."