156 de lijnbane was". Dit zijn zeer zeker de twee oudste lijn banen binnen de stad geweest J). De latere lijnbanen worden door den heer Winkelman beschreven. Den 7 Februari 1541 werd Maximiliaan van Bourgondië in de plaats van zijn vader A dole als heer van Ylissingen gehuldigd. Hij bevestigde het in het jaar 1444 verleende pri vilegie van den haringtol. Wijl Biervliet //par la commodité de Vlissinghe a perdue la traffycque des harenz", die hierheen zich verplaatst hadwas er geen genoegzame ligplaats in de oude havens. Daarom was zijn plan ten gerieve van de buizen en schuiten der hariugvisschers een nieuwe haven te maken uit het //molenwater wezende de veste", van de poort van Altena tot het Blauwpoortje. Ilij had tot dit doel grond noodig, gelegen in de ambachts heerlijkheid van Westsouburg. Hij verzocht daarom aan den Keizer octrooi om tot vergrooting van de heerlijkheid van Ylis- singen driehonderd gemeten ambachtsgrond van Oud-Vlissingen en Westsouburg, rond de stad gelegen, te mogen aankoopen en in zijn heerlijkheid te mogen incorporeeren a). Middelburg, beducht voor concurrentie, zendt drie gecom mitteerden ten hove om de voorgenomen vergrooting tegen te gaan. Goes en de andere steden steunen dit verzet Mid delburg beroept zich op het verbod van Karel Y d.d. 31 Juli 1536 om aan de dijken langs den zeekant van Arne- muiden af tot Nieuw-VlissiDgen kaaienopslagen of havens te maken. Het gedeelte van den Ouden Havendijkdat het uiteinde van het bovengenoemd molenwatervestje bestrijkt, behoorde als zeedijk in onderhoud aan Maximiliaan, als heer der stad. Ongeduldig geworden of te haastig gezind, laat hij 29 Sep- Zie het kaartje bij mijn ingtjzonden stuk in het De-Ruytemommer v. d. Ned. Spectator jaargang 48 n°. 12, 23 Maart 1907. 2) Zie Inv. O. archief Middelburgnos 1915, 1916, 1918, 1924, 1925, 20481914 2049 in de hier gestelde volgorde.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1910 | | pagina 294