156
de lijnbane was". Dit zijn zeer zeker de twee oudste lijn
banen binnen de stad geweest J). De latere lijnbanen worden
door den heer Winkelman beschreven.
Den 7 Februari 1541 werd Maximiliaan van Bourgondië
in de plaats van zijn vader A dole als heer van Ylissingen
gehuldigd. Hij bevestigde het in het jaar 1444 verleende pri
vilegie van den haringtol. Wijl Biervliet //par la commodité
de Vlissinghe a perdue la traffycque des harenz", die hierheen
zich verplaatst hadwas er geen genoegzame ligplaats in de
oude havens. Daarom was zijn plan ten gerieve van de buizen
en schuiten der hariugvisschers een nieuwe haven te
maken uit het //molenwater wezende de veste", van de poort
van Altena tot het Blauwpoortje.
Ilij had tot dit doel grond noodig, gelegen in de ambachts
heerlijkheid van Westsouburg. Hij verzocht daarom aan den
Keizer octrooi om tot vergrooting van de heerlijkheid van Ylis-
singen driehonderd gemeten ambachtsgrond van Oud-Vlissingen
en Westsouburg, rond de stad gelegen, te mogen aankoopen
en in zijn heerlijkheid te mogen incorporeeren a).
Middelburg, beducht voor concurrentie, zendt drie gecom
mitteerden ten hove om de voorgenomen vergrooting tegen
te gaan. Goes en de andere steden steunen dit verzet Mid
delburg beroept zich op het verbod van Karel Y d.d. 31
Juli 1536 om aan de dijken langs den zeekant van Arne-
muiden af tot Nieuw-VlissiDgen kaaienopslagen of havens
te maken.
Het gedeelte van den Ouden Havendijkdat het uiteinde
van het bovengenoemd molenwatervestje bestrijkt, behoorde
als zeedijk in onderhoud aan Maximiliaan, als heer der stad.
Ongeduldig geworden of te haastig gezind, laat hij 29 Sep-
Zie het kaartje bij mijn ingtjzonden stuk in het De-Ruytemommer v. d.
Ned. Spectator jaargang 48 n°. 12, 23 Maart 1907.
2) Zie Inv. O. archief Middelburgnos 1915, 1916, 1918, 1924, 1925,
20481914 2049 in de hier gestelde volgorde.