XLIV geefs naar eene benoeming als geneesheer te Amersfoort. duizenden daarheen gelokt. Ik haastte mij toen, om den spoortrein van halfzes langs den linkeroever te bereikendacht nog in tijds aan te komen, doch na een 1ji uurs met honderden gewacht te hebbenvertrok het convooi en ik kreeg plaats in die van 6 uren. Eenige minuten vroeger en ik zou welligt reeds een lijk of zwaar gewond zijn. Tk stoomde voort met een ijselijk groot convooi van welligt 1500 menschen en na een minuut of 10 gestoomd te hebben, hielden wij boven op een berg met een heerlijk uitzigt op het stadje Sèvres en de parken van St. Cloud en Meudon op. Dit duurde lang ieder werd ongerust en ik kroop met anderen door 't portier uit vrees dat misschien een volgende trein ons door de ver warring die er scheen te heerschenvan de hoogte zou afwerpen. Men stuurde een stoomsleper vooruit, doch wij vernamen niet wat de oorzaak van ons stilstaan was en toen alle hoop op verder gaan ijdel was, nam ik de reis van Sèvres (1V3 uur) te voet aan: de weg was schoon, vele rijtuigen snelden mij voorbij en eerst toen ik Parijs naderde, werd ik opmerkzaam gemaakt, dat den trein van 5 J/3 uur een ongeluk had getroffenen in derdaad zag ik in de verte rook opstijgen en ik bemerkte, dat men gekwetsten op rijtuigen zachtjes naar Parijs reedik sidderde op de gedachte dat ik zulk een gevaar had geloopen en het was akelig die slagtoffere der reis evenals van een slagt- veld huiswaarts te zien brengen. Ik kwam ten half 9 tehuis en later kwam ik slechts te weten dat er waarschijnlijk geene vrienden van mij bij waren geweestofschoon velen op 't zelfde uur langs den regteroever vertrokken waren. En nu is er heden eene algemeene verslagenheid. Er is eene ketel ge sprongen, andere stoomslepers zijn verbrijzeld en vele wagens hebben vlam gevatwaardoor de ongelukkigen verbrand of ver brijzeld zijn. Dokter Ricokd, die van nacht te 2 uur naar Meudon is gereden en zelf reeds twee neven half verbrand en met gebroken armen had tehuis gekregenzegt nooit in de

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1910 | | pagina 54