lx xv
eene hoogte opgericht; de urn wordt erop geplaatst; eerst
legt een nabestaande, dan een aanzienijke, eindelijk de gan-
sche gemeente er eene graszode over henen, de tumulus wordt
netjes in orde gemaakt en de berg wordt als een heiligdom
vereerd." Ook de ingenieur Speeleveldt omhelsde dat ge
voelen in zijne Brieven orer liet eiland Walcheren ('s Hage
1808, bl. 144) en wijdde er verscheidene bladzijden aan Hij
meende dat men in de heuvels niets dan de asch heeft geplaatst
en die gewoonte gestaakt heeft, toen men van de Romeinen
het begraven geleerd had, en, had hij er bij kunnen voegen,
toen de crematie voor goed door Kabel den" Groote werd
afgeschaft. Tegen die theorie had De Man het bezwaar, dat zij
op louter phantasie berustte en door niets gestaafd werdnoch
door legenden de eenige door het volk er aan verbonden
legende is, dat op die bergjes de kinderen geboren werden,
zooals zij thans uit de kool komen noch door de opgra
vingen menschenbeenderen, urnen met asch, wapenen, niets
van dat al werd er ooit gevonden.
Anderen hebben die vluchtbergenmede zonder eenig bewijs
voor seinbergen, vreugdebergen, gerechtshoven, eindelijk voor
paalwoningen (zonder palen gehouden
«■Zijn onze bergen geene offerplaatsen of paalwoningen ge
weest", zegt De Man, «dan waren het vluchtheuvels. Dat
zij hoog zijn en niet groot van omtrekis geen bewijs van
het tegendeelzij waren misschien slechts voor één gezin en
voor ééne kudde tot stand gebracht; de omtrek binnen de
sloot, dikwerf met eene soort van verzamelplaats, kon nog al
wat opnemen, en in tijd van nood kon dan nog al wat op
zulk eene hoogte worden geborgen. Waar slechts ééne famielje
woonde, was één berg; vaar meer dan eene hoeve of kudde
aanwezig warenmaakte men meer dan eenen berg.
«Hunne ligging met betrekking tot de waterwegen bewijst,
dat zij met het water in verband hebben gestaanen hunne
betrekking tot landwegen, tot nabij gelegene woningen en tot