lx xv eene hoogte opgericht; de urn wordt erop geplaatst; eerst legt een nabestaande, dan een aanzienijke, eindelijk de gan- sche gemeente er eene graszode over henen, de tumulus wordt netjes in orde gemaakt en de berg wordt als een heiligdom vereerd." Ook de ingenieur Speeleveldt omhelsde dat ge voelen in zijne Brieven orer liet eiland Walcheren ('s Hage 1808, bl. 144) en wijdde er verscheidene bladzijden aan Hij meende dat men in de heuvels niets dan de asch heeft geplaatst en die gewoonte gestaakt heeft, toen men van de Romeinen het begraven geleerd had, en, had hij er bij kunnen voegen, toen de crematie voor goed door Kabel den" Groote werd afgeschaft. Tegen die theorie had De Man het bezwaar, dat zij op louter phantasie berustte en door niets gestaafd werdnoch door legenden de eenige door het volk er aan verbonden legende is, dat op die bergjes de kinderen geboren werden, zooals zij thans uit de kool komen noch door de opgra vingen menschenbeenderen, urnen met asch, wapenen, niets van dat al werd er ooit gevonden. Anderen hebben die vluchtbergenmede zonder eenig bewijs voor seinbergen, vreugdebergen, gerechtshoven, eindelijk voor paalwoningen (zonder palen gehouden «■Zijn onze bergen geene offerplaatsen of paalwoningen ge weest", zegt De Man, «dan waren het vluchtheuvels. Dat zij hoog zijn en niet groot van omtrekis geen bewijs van het tegendeelzij waren misschien slechts voor één gezin en voor ééne kudde tot stand gebracht; de omtrek binnen de sloot, dikwerf met eene soort van verzamelplaats, kon nog al wat opnemen, en in tijd van nood kon dan nog al wat op zulk eene hoogte worden geborgen. Waar slechts ééne famielje woonde, was één berg; vaar meer dan eene hoeve of kudde aanwezig warenmaakte men meer dan eenen berg. «Hunne ligging met betrekking tot de waterwegen bewijst, dat zij met het water in verband hebben gestaanen hunne betrekking tot landwegen, tot nabij gelegene woningen en tot

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1910 | | pagina 85