49 Zich in een verleden tijd goed te verplaatsen is nog zoo gemakkelijk niet, men kan het door de opsomming van enkele gegevens slechts bij benadering doen en moet verder veel aan het aanvullingsvermogen van den lezer overlaten. Want al schiep men voor honderd jaren bijzonder behagen in allerlei optische illusies en mechanische vertooningen, toch had men nog geene grammophonen en cinematographen ook de leelijke namen nietom het dagelijksche leven in woord en beeld vast te leggen. Hoe zal men er zich zonder die hulpmiddelen thans eene voorstelling van maken, wanneer men leest, dat (op 16 Februari 1818) in het Schuttershof te Middelburg een „Intro- metzo" werd gegeven, „bestaande in verschillende nieuwe ouver tures en variatiën, uitgevoerd op de Mandoline en Guitare, benevens door een allerwonderbaarst verrukkend geluid zonder instrument, ontstaande enkel door het slaan op de kin"? Krijgt men niet slechts een onvolledig beeld van de werkelijk heid wanneer men bij eene liefdadigheidsvoorstelling in Vlissingen (op 9 Januari 1833) verneemt: „Doch hoe werd het genoegen verhoogd, toen er even voor den aanvang der representatie zeven gewonden der citadel, waarbij drie geamputeerd®', door een officier van gezondheid binnengeleid, op een bank in het amphi theater plaats namen. Met een donderend hurah worden zij door het publiek ontvangenhetwelk die braven herhaald beantwoordden de muziek speelde oogenblikkelijk de nationale liederen en eene brillante fanfare door blaasinstrumenten, achter op het tooneel geëxecuteerd, liet zich hooren." En schiet de verbeelding niet eveneens te kort, wanneer eenige jaren later eene uitvoering op de bazuin in de groote kerk te Goes (op 6 Januari 1842) aanleiding geeft tot de volgende ontboezeming: „Ja, dat klonk door merg en been en toen de bazuinklanken langs de verhevene gewelven rollende en weer kaatsende in het gemoed daalden, verhieven zich de gemoederen hooger dan de gewelven. Er kwamen stichtelijke godsdienstige gevoelens in ons op, en het was ons goed, het was voor onze aan doeningen goed, in den tempel te zijn. Vooral bij de fantaisie over de thema's van Hü.vdel stond ons die majestueuse toekomst voor den geest, die bij het hemelsch bazuingeklank zal aanbreken." Archief 1914 4

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1914 | | pagina 115