100 1912 werd aan rentelooze voorschotten verstrekt of toegezegd f 3,861,310,023, aan subsidiën f 1,294,230,003. liet Provin ciaal bestuur meende een goed beleid te volgen met voor deze door en door productieve doeleinden de beurs steeds geopend te houden, ook al mocht daarvan te eeniger tijd verhooging van belastingen het gevolg zijn. Nog in eene andere gewichtige aangelegenheid heeft de Pro vincie zich de belangen van het verkeer aangetrokken. Nadat van 1828 tot 1866 een door de Provincie gesubsidieerde stoom vaartdienst o]) de Westerschelde van Ylissingen naar llreskens en Neuzen voortdurend aan het publiek vele redenen tot klagen had gegeven, werd eindelijk in laatstgenoemd jaar tot eigen exploi tatie van den dienst door de Provincie overgegaan. Welk eene ontwikkeling het verkeer in den loop der jaren genomen heeft, moge uit de volgende cijfers blijken: in 1818 werden van Vlis- singen naar Breskens vice-versa per steigerschuit vervoerd 8582 personen, in 1824 werd het vervoer per stoomboot geschat op 10,000, in 1911 bedroeg het getal 88,552. Op de geheele lijn VlissingenBreskens en Neuzen met tusschenliggende plaatsen werden van 1866 tot 1875 gemiddeld per jaar vervoerd 38,270, in 1911: 187,662 personen. Sedert 1905 werd ook de lijn Wal- zoordenHansweert door de Provincie in eigen beheer genomen in aansluiting waaraan de Provincie thans een Decauville-tram van Hansweert naar Vlake aanlegt, terwijl met ingang van 1912 de exploitatie van den dienst op de Oosterschelde tusschen Mid delburg en Zierikzee insgelijks in Provinciale handen is overge gaan. Eene vloot van zes, meerendeels nieuwgebouwde, schepen met eene reserveboot is voor de uitoefening van dezen dienst in het leven geroepen. Zoo al niet voor de Provincie in haar geheel, dan toch voor de gemeente Ylissingen in het bijzonder is van nog meer be- teekeuis de stoomvaartdienst, welke van daar op Engeland door de Maatschappij „Zeeland" wordt uitgeoefend. Nauwelijks waren de groote havenwerken in Ylissingen in 1873 voltooid, of onder de voortvarende leiding van Prins Hendrik der Nederlanden, den broeder van Koning Willem III, werd reeds in 1875 een nachtdienst tusschen Vlissingen en Sheerness later Queenboro

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1914 | | pagina 166