9
eenigszins krachtige stormen den dijk teisterden. Dan werden
groote oppervlakten rijsbeslag in korten tijd vernield; de steen
bedekking werd naar den voet van den dijk op bet strand en in
zee gesleept, het staketwerk werd uitgerukt en groote massa's
klei en zand werden uitgeslagen, zoodat ernstig gevaar voor
doorbraak ontstond.
Het is dan ook minder te verwonderen, dat liet onderhoud
van den dijk schatten en schatten gekost heeft, dan dat hij, in
de meer dan vier eeuwen, die hij nu reeds bestaat, slechts
tweemaal doorgebroken is, n.l. in de jaren 15-31 en 1682.
Hoe moeilijk het ook viel de buitenwerken te Westkapelle in
weerbaren staat te onderhonden, hoe duidelijk ook in den loop
der tijden bleek, dat de hoofden op het strand dit niet voor
verlaging en vermindering konden behoeden, hoe dikwijls ook
groote brokken uit den voet van den dijk werden weggeslagen,
zoodat men dien niet meer op zijn oude plaats kon herstellen,
maar daarmede landwaarts moest terugtrekken, toch hebben de
opvolgende bestuurders van Walcheren niet willen weten van
prijsgeven der oorspronkelijke zeewering en het maken van een
nieuwen dijk of slaperdijk achter den buitendijkzooals wel
geschied is bij de Houdsbossche en Pettemer zeewering in Noord-
Holland. Deze bewering schijnt in strijd met hetgeen het kaartje
van Van Deventer te zien geeft. Maar de oji dit kaartje aan
gegeven binnendijk is ontstaan, vóórdat men aan de eigenlijke
buitenverdediging is begonnen, in den tijd toen men, ongerust
geworden door het afnemen der duinenzich nog niet de moge
lijkheid voorstelde de snelle vernietiging van die duinen te kunnen
tegenhouden.
Met hoeveel succes de strijd tegen de zee volgehouden is,
blijkt duidelijk, wanneer men de kaart van Van Deventer van
omstreeks 1550, Bijlage II, vergelijkt met een kaart, die den
tegenwoordigen toestand weergeeft. Men ziet dandat de laag-
waterlijn zich ter hoogte van het tegenwoordige geleidelicht op
den dijk sedert het midden der 16e eeuw 150 M. landwaarts
verplaatst heeft, en ter hoogte van den molen vóór het dorp slechts
90 M. Verder dat de binnenkruinlijn van den tegenwoordigen
dijk op het punt, waar liet verlies van grond het grootst geweest