27 geveer 1 Meter dikte van af laagwater tot ongeveer 6.60 M. daarboven, dat rijsbeslag is aangebracht van laagwater over een breedte van 4 roeden en minder, dus weer iets smaller als uit de kaart van Massol is op te meten. Wanneer wij de kaart van Massol en liet. stel dwarsprofielen van 1812 in verband beschouwen met betgeen de adviezen van 1632 betreffende den bouw van den dijk leeren, dan springen de volgende hoofdzaken in het oog. In de eerste plaats is de buiten helling van den dijk veel flauwer gewordenmen heeft dus steeds meer gaan toegeven aan het principe „bet wreet erule stuyr ele ment met soetichheyt te leyden." In de tweede plaats is bet rijsbeslag belangrijk ingekrompen en wel na 1682, in welk jaar, zooals ik U mededeeldebesloten werd dat beslag te verminderen om de buitengewoon liooge kostendie het onderhoud daarvan meebracht. In de derde plaats is het staketwerk veel spaarzamer aangebracht dan in de 17e en bet. begin der 18e eeuw, zooals ik hiervoor reeds opmerkte. Op de Bijlage IV is, behalve het dijksprofiel met het hoofd van 1812, ook geteekend in kleuren het tegenwoordig profiel van den dijk op dezelfde plaats met het paalhoofddat daar nu bestaat. Door deze voorstelling is duidelijk te zien, welke groote veran dering de dijk in de 10e eeuw ondergaan heeft, in verband met de belangrijke wijziging in de verdediging van den dijk, nl. de vervanging van het rijsbeslag door steenglooiing. De voet van den dijk is ongeveer 36 M. landwaarts gekomen en daar de binnenkruinlijn op haar plaats is geblevenis de dijk dus 36 M. smaller geworden en de buitenhelling veel steiler. Het staketwerk, dat in 1812 hier geheel ontbrak en, zooals wij uit de kaart van Massol zagen, maar op enkele plaatsen nog aanwezig was over een breedte van hoogstens 4 rijen of plus minus 2 roeden d. i. ongeveer 7.30 M., is thans ruim 21 M. breed op bet onderwerpelijke dijkvak. Het hoofd van 1812, in zwart, heeft een totale lengte van 113 M. en bestaat uit twee gedeelten. Het eenezeewaartsche lang 56 M., is samengesteld van zwaarder bout dan het land- waartsche deel; dat 57 M. lang is, en steekt ook wat hooger boven het dijksbeloop uit dan dit. Bezien wij de kaart van

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1914 | | pagina 91