27
geveer 1 Meter dikte van af laagwater tot ongeveer 6.60 M.
daarboven, dat rijsbeslag is aangebracht van laagwater over een
breedte van 4 roeden en minder, dus weer iets smaller als uit
de kaart van Massol is op te meten.
Wanneer wij de kaart van Massol en liet. stel dwarsprofielen
van 1812 in verband beschouwen met betgeen de adviezen van
1632 betreffende den bouw van den dijk leeren, dan springen de
volgende hoofdzaken in het oog. In de eerste plaats is de buiten
helling van den dijk veel flauwer gewordenmen heeft dus steeds
meer gaan toegeven aan het principe „bet wreet erule stuyr ele
ment met soetichheyt te leyden." In de tweede plaats is bet
rijsbeslag belangrijk ingekrompen en wel na 1682, in welk jaar,
zooals ik U mededeeldebesloten werd dat beslag te verminderen
om de buitengewoon liooge kostendie het onderhoud daarvan
meebracht. In de derde plaats is het staketwerk veel spaarzamer
aangebracht dan in de 17e en bet. begin der 18e eeuw, zooals
ik hiervoor reeds opmerkte.
Op de Bijlage IV is, behalve het dijksprofiel met het hoofd
van 1812, ook geteekend in kleuren het tegenwoordig profiel van
den dijk op dezelfde plaats met het paalhoofddat daar nu bestaat.
Door deze voorstelling is duidelijk te zien, welke groote veran
dering de dijk in de 10e eeuw ondergaan heeft, in verband met
de belangrijke wijziging in de verdediging van den dijk, nl. de
vervanging van het rijsbeslag door steenglooiing.
De voet van den dijk is ongeveer 36 M. landwaarts gekomen
en daar de binnenkruinlijn op haar plaats is geblevenis de dijk
dus 36 M. smaller geworden en de buitenhelling veel steiler.
Het staketwerk, dat in 1812 hier geheel ontbrak en, zooals wij
uit de kaart van Massol zagen, maar op enkele plaatsen nog
aanwezig was over een breedte van hoogstens 4 rijen of plus
minus 2 roeden d. i. ongeveer 7.30 M., is thans ruim 21 M. breed
op bet onderwerpelijke dijkvak.
Het hoofd van 1812, in zwart, heeft een totale lengte van
113 M. en bestaat uit twee gedeelten. Het eenezeewaartsche
lang 56 M., is samengesteld van zwaarder bout dan het land-
waartsche deel; dat 57 M. lang is, en steekt ook wat hooger
boven het dijksbeloop uit dan dit. Bezien wij de kaart van