96 dan wel geen absolute, maar, wat toch eigenlijk duidelijker taal spreekt, relatieve beteekeuis, door het op- en neergaan van den goederenomzet van jaar tot jaar te deinonstreeren. En daar ook voor de verdere geschiedenis van dit pondgeld de rekeningen een kostelijke bijdrage vormen, meenden wij al valt het ten deele buiten ons bestek er goed aan te doen ook deze cijfers hierachter te doen volgen x). Men is het er tegenwoordig vrijwel over eens, dat de opvatting van een vorige generatie, die in stapelrechten zoowel als in andere, van latere verhoudingen zoozeer afwijkende, regelingen op econo misch gebied slechts een produkt der „duistere Middeleeuwen" wist te zien en voor de historische noodzakelijkheid hiervan geen oog had, onhoudbaar is. Stapelrechten waren in de Middeleeuwen geenszins de ongerijmde belemmeringen van liet verkeer, waarvoor een later „verlicht" geslacht ze heeft uitgekreten. Door de om standigheid, dat toen, bij de moeilijkheid en beperktheid van het verkeer, door het instellen van centrale handelspunten steeds de zekerheid bestond zoowel voor kooplieden als voor koopers, een markt te zullen vinden, en dat door centralisatie de hulpmiddelen van den handel beter konden worden georganiseerd, kan de instelling van den stapel zoowel worden verklaard als gerechtvaardigd. Ook kwam het vaak voor, dat ook zonder dwang, tengevolge der natuurlijke verhoudingen, het verkeer zich op bepaalde punten had geconcentreerd, maar dat men dwang ging toepassen wanneer, door het opkomen van nieuwe, de oude verhoudingen verbroken dreigden te worden. In dat geval werd de stapel inderdaad een belemmering van het verkeer, daar men, kunstmatig, toestanden in het leven wilde houden, die door de voortschrijdende ont wikkeling waren veroordeeld 2). Wat nu het stapelrecht betreft, dat Middelburg in 1405 ver kreeg, het kwam te laat en had bovendien in zijn oorsprong toch iets te kunstmatigs, dan dat het zich in volle kracht heeft kunnen ontwikkelen. Vooral toen meer en meer de Honte ook voor grooter schepen bevaarbaar begon te worden en het gevaar 1) Zie bijlage II. 2) Zie voor bet stapelrecht iü het algemeen W. Stieda, art. Stapelrecht in Handwörterbuch der Staatswissenschaften.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1918 | | pagina 142