57 land en in het Buitenland gebleken is, dat waar de verkeers wegen niet aan de eischen van den tijd voldoen, de daaraan ge legen havenplaatsen in bloei en welvaart achteruitgaan en dat zonder goede havens en Hinkc verkeerswegen de welvaart van een streek op den duur niet mogelijk is. Doch ik moet er dadelijk aan toevoegen, dat men omgekeerd niet mag verwachten, dat een haven reeds tot bloei zal komen alleen door het feit, dat zij goed is aangelegd en goed geoutil leerd; daarvoor zijn nog andere factoren noodig, zooals voor beelden, zelfs uit onze naaste omgeving, helaas duidelijk hebben doen zien. Uit den aard van mijn betrekking heb ik steeds veel belang gesteld in den aanleg van havens en de verbetering van scheep vaartwegen en van hun ontwikkeling. Ook de havens van Walcheren hebben in hooge mate mijn belangstelling getrokken; zoowel wat het verleden betreft, maar nog meer wat betreft de toekomst. Ik heb daarom gemeend de aandacht voor deze havens te mogen vragen en achtereenvolgens wilde ik be spreken de havens van Feere, Arnemuiden, Middelburg en Vlissiugen. Deze vier havenplaatsen hebben in hooge mate bijgedragen tot den bloei van Walcheren. De geschiedenis van de eene plaats houdt weder verband met die van de anderen, vandaar dat ik over alle vier een enkel woord wilde raededeelen. Het spreekt vanzelf, dat waar deze vier plaatsen zoo dicht bij elkaar liggen, er vooral in den bloeitijd groote concurrentie en naijver tusschen haar bestond en dat elk voor zich zooveel moge lijk trachtte voordeel van haar positie te trekken en bij den landsheer of bij andere autoriteiten steeds aandrong op het ver- leenen van meerdere privilegies en er steeds ten sterkste opkwam tegen gunsten, verleend aan anderen, wanneer zij meenden, dat zij daardoor zelf in de verdrukking zouden kunnen komen. Thans is die strijd geëindigd. De omstandigheden zijn in den laatsten tijd ook geheel gewijzigd en de eenige havenplaats van Walcheren is feitelijk nog alleen Vlissiugen. Voor de verbetering en uitbreiding van deze haven is een wetsontwerp aanhangig ge-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1919 | | pagina 101