65 Ook de zoogenaamde „commissievaart" of „Reine Kaap" bracht veel voordeel aan. Deze commissie- of kaapvaart werd niet als zeerooverij beschouwd; zij was bij reglement en instructie geregeld. Slechts degenen, die zonder, of met dubbele commissie voeren, werden als zeeroovers gestraft en voor vijanden gehouden. Niettegenstaande den grooten bloei, waarin Middelburg zich verheugen mocht, heeft zij toch ook meermalen moeilijke tijden beleefd. In de eerste plaats de concurrentie van Arnemuiden, dat aan den mond van haar scheepvaartweg naar zee lag. Terecht heeft Middelburg in een vertoog zichzelf eens vergeleken bij een zak, waarvan Arnemuiden de mond was en het was dus Middel burg niet ten kwade te duiden, dat' zij maatregelen nam om te zorgen, dat zij van Arnemuiden niet afhankelijk zou worden of dat deze plaats haar zou overvleugelen. De middelen, die Mid delburg te baat nam, o. a. het aankoopen van de heerlijkheids rechten, werden reeds bij Arnemuiden besproken. Doch ook de Arne gaf haar groote zorg, daar de toegang tot haar haven steeds ondieper werd. Vandaar dat in het begin der 16e eeuw besloten werd in plaats van de Arne een nieuwe haven te graven uitkomende in het kanaal van Welsinge, dat destijds nog voldoende diepte had. Met het graven van deze haven (de zoogenaamde Oude Middelburgsche haven), welke liep van de Dampoort in zuidoostelijke richting langs den tegenwoordigen Rijksweg naar Nieuwland, werd in 1532 begonnen. In 1535 werd deze haven voor het verkeer opengesteld. Doch ook deze haven en het kanaal van Welsinge waren aan sterke opslibbing onderhevig. Om de aanslibbing in de haven tegen te gaan werd in 1550 het Molenwater gegraven, om te dienen als spuikom, ten einde te trachten door spuiing de haven op diepte te houden. Toen ook dit niet hielp, wilde men in het begin der 17e eeuw een nieuwe haven maken, uitkomende ten westen van Rammekens. Het. octrooi voor deze haven werd in 1610 ver leend, doch door de tegenwerking van Vlissingeu en Veere kwam zij niet tot stand. Om de oude haven en het kanaal van Welsinge bevaarbaar te houden werden geen middelen of kosten gespaard, doch de Archief 1919. 5

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1919 | | pagina 109