72 Door den aanleg van den spoorweg VlissingenGoesRoosen daal en van het kanaal door Walcheren in 1867 en volgende jaren heeft Vlissingen een geheele verandering ondergaan, want gelijktijdig met deze spoor- en kanaalwerken werden te Vlissingen belangrijke havenwerken aangelegd, welke van een zeer ruime opvatting getuigden. Het haventerrein verkreeg reeds dadelijk een oppervlakte van 86 H. A. terwijl gerekend werd op een groot terrein voor uit breiding. Tot verbinding van de buitenhaven met het kanaal en de binnenhavens werd een dubbele schutsluis aangelegd, waarvan de groote sluis, althans voor den tijd waarin zij ontworpen werd, bijzonder ruime afmetingen verkreeg. Er werd toen gerekend op een doorvaartwijdte van 20 M., een slagdrempeldiepte van 6,30 M.A. P., overeenkomende met ruim 8 M. bij boog water, en een schutkolklengte van ruim 140 M., terwijl het reeds dadelijk in de bedoeling lag om zoo noodig schepen met grootere lengte bij gelijken binnen- en buitenwaterstand door te laten. De binnenhavens, respectievelijk lang 450 en 400 M., werden van flinke kaaimuren voorzien, terwijl gerekend werd, dat zij zoo noodig noordwaarts verlengd konden worden. Langs de havens werden sporen aangelegd en een 50-tons kraan werd gebouwd. Waar dus voor een goede spoorwegverbinding en voor een goede outillage van de haven werd gezorgd is het niet te ver wonderen, dat bij de opening van het kanaal en van de haven werken in 1873 groote verwachtingen voor de toekomst werden gekoesterd. Aanvankelijk werden de havens door den Staat geëxploiteerd, doch zonder succes; van eenige scheepvaart was geen sprake. Om te trachten hierin verbetering te brengen, werd met ingang van 1 Januari 1883 de exploitatie van de binnenhavens en van het terrein ten noorden en ten westen van de buitenhavens aan de Koninklijke Maatschappij „de Schelde" overgedragen. Doch ook deze Maatschappij slaagde er niet in de haven van Vlissingen tot bloei te brengen. Herhaalde pogingen van deze Maatschappij om de scheepvaart in de Vlissingsche havens te ontwikkelen zijn mislukt. Ten slotte werd eenige jaren geleden besloten de exploi-

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1919 | | pagina 116