72
Door den aanleg van den spoorweg VlissingenGoesRoosen
daal en van het kanaal door Walcheren in 1867 en volgende
jaren heeft Vlissingen een geheele verandering ondergaan, want
gelijktijdig met deze spoor- en kanaalwerken werden te Vlissingen
belangrijke havenwerken aangelegd, welke van een zeer ruime
opvatting getuigden.
Het haventerrein verkreeg reeds dadelijk een oppervlakte van
86 H. A. terwijl gerekend werd op een groot terrein voor uit
breiding.
Tot verbinding van de buitenhaven met het kanaal en de
binnenhavens werd een dubbele schutsluis aangelegd, waarvan
de groote sluis, althans voor den tijd waarin zij ontworpen werd,
bijzonder ruime afmetingen verkreeg. Er werd toen gerekend
op een doorvaartwijdte van 20 M., een slagdrempeldiepte van
6,30 M.A. P., overeenkomende met ruim 8 M. bij boog
water, en een schutkolklengte van ruim 140 M., terwijl het reeds
dadelijk in de bedoeling lag om zoo noodig schepen met grootere
lengte bij gelijken binnen- en buitenwaterstand door te laten.
De binnenhavens, respectievelijk lang 450 en 400 M., werden
van flinke kaaimuren voorzien, terwijl gerekend werd, dat zij
zoo noodig noordwaarts verlengd konden worden. Langs de havens
werden sporen aangelegd en een 50-tons kraan werd gebouwd.
Waar dus voor een goede spoorwegverbinding en voor een
goede outillage van de haven werd gezorgd is het niet te ver
wonderen, dat bij de opening van het kanaal en van de haven
werken in 1873 groote verwachtingen voor de toekomst werden
gekoesterd.
Aanvankelijk werden de havens door den Staat geëxploiteerd,
doch zonder succes; van eenige scheepvaart was geen sprake.
Om te trachten hierin verbetering te brengen, werd met ingang
van 1 Januari 1883 de exploitatie van de binnenhavens en van
het terrein ten noorden en ten westen van de buitenhavens aan
de Koninklijke Maatschappij „de Schelde" overgedragen. Doch
ook deze Maatschappij slaagde er niet in de haven van Vlissingen
tot bloei te brengen. Herhaalde pogingen van deze Maatschappij
om de scheepvaart in de Vlissingsche havens te ontwikkelen zijn
mislukt. Ten slotte werd eenige jaren geleden besloten de exploi-