78 verbeterd en uitgebreid en werden op het Eiland eenige hellingen gebouwd. Een groot nadeel voor de werf en haar toekomstige uitbreiding is dat zij achter een sluis ligt; dit heeft vooral bezwaar voor het bouwen van groote en breede schepen. Wel waren de af metingen van de sluis bij den bouw voor dien tijd buitengewoon ruim, doch in de laatste jaren zijn de afmetingen van de schepen ook ontzaglijk toegenomen en het is te verwachten, dat die nog zullen toenemen. Bovendien bouwde men vroeger scherpe schepen, waarop ook bij den vorm van het sluishoofd is gerekend; thans bouwt men schepen, waarvan het grootspant den vorm van een rechthoek heeft, zoodat de volle breedte van het schip over de volle diepte in de sluis aanwezig moet zijn, hetgeen bij de sluis te Vlissingen niet het geval is. Be beperkte breedte van de sluis is dus een beletsel om schepen van meer dan 10000 a 15000 ton op de bestaande werf te bouwen; bovendien kunnen groote schepen elders gebouwd, de werf niet bereiken om aldaar ketels of machinerieën in te nemen. Plannen voor een keersluis, wijd 05 M. met een slagdrempel diepte op 9.30 M. N.A.P. te bouwen ten westen van de bestaande schutsluizen, zijn opgemaakt. Be kosten van zulk een sluis zullen ten minste 4 millioen bedragen en dan nog wel volgens eenheids prijzen van voor den oorlog. Het bouwen van een schutsluis van voldoende afmetingen zou ten minste 9 millioen kosten, zoodat daaraan in geen geval te denken is. Be Minister dr. C. Lbly heeft daarom het denkbeeld aan de hand gedaan om de werf te verplaatsen naar een terrein aan de buitenhaven, dus buiten de sluis. In verband met defensiebelangen kan evenwel het nieuwe etablissement niet direct aan de buiten haven gesticht worden, doch behoort het eenige kilometers land waarts in te komen, terwijl het dan door een havenkanaal met de verbeterde buitenhaven zal zijn te verbinden. Zooals vanzelf spreekt zal voor deze nieuwe inrichtingen met de Koninklijke Maatschappij „de Schelde" een nadere overeen komst moeten worden aangegaan, doch dit punt komt eerst aan de orde wanneer in beginsel is besloten tot verbetering van de tegenwoordige buitenhaven.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1919 | | pagina 122