XVII
naamd Zaansch stopwerk) en omzoomd door een breede met de
hand bewerkte kant, vermoedelijk het „Vieux point de France"
in de 18e eeuw in zwang. Over de meest geschikte plaatsing van
den deken bestaat thans nog geen vast plan.
Een tweede aanwinst bestaat uit 2 looden modellen, waarop
oudtijds zilveren boerenbroekstukken geperst werden. Het
aardige van deze vormen bestaat hierin, dat de voorstelling ervan
ontleend is aan den gedenkpenning van Frederik den Groote op
zijne veroveringen bij Praag in 1757, door den Hollandschen
stempelsnijder J. G. Holtzhey vervaardigd. Toen in 1774 Middelburg
feestvierde ter eere van de tweehonderdjarige bevrijding der stad,
meende een toenmalige zilversmid goed te doen door dit feit op
boerenbroekstukken te herdenken. Hij veranderde den bliksem
slingerende Germania in een soort engel met korenaren in de
handop het schild liet hij het woord „des Vredes" (Engel des
Vredes) plaatsen, terwijl het jaartal 1774 ook op de 200 jaar
geleden plaats gehad hebbende bevrijding der stad van de Span
jaarden wijst.
De Afdeeling Zeeuwsche Kleederdrachten en de Ouderwetsche
kamer trokken opnieuw veler belangstelling".
Voor de verzameling van porcelein en aardewerk schonk
Mej. M. de Bruijne een kopje en schoteltje, beschilderd door Mej.
Anna Abrahams.
Aangaande de schilderijen kan het volgende worden mede
gedeeld.
Het comité voor de huldiging van Mr. H. J. Dijekmeester
bij diens aftreden als Commissaris der Koningin in Zeeland stelde,
in overleg met den gehuldigde, het batig saldo ter beschikking
van het Genootschapsbestuur, om daaruit de restauratie te bekos
tigen van de schilderijen, die daarvoor het eerst in aanmerking
kwamen. Het bestuur heeft die schenking dankbaar aanvaard en
na zorgvuldig deskundig onderzoek van de collectie om te beginnen
de herstelling van de portretten van De lluijter door Ferd. Bol
en van Boerhaave opgedragen aan den schilderijenhersteller
H. G. Luitwieler te Botterdam. De beide stukken zijn nog niet
Archief 1922. b