88 Geen wonder dat men zich ook na Napier toelegde op het uitdenken van hulpmiddelen om het rekenen te vergemakkelijken (1612, rekenmachine van Pascal). In Pascals arithraetische driehoek („Traité du triangle arith- métique") treffen wij een reeks verticale en horizontale kolommen aan van quadraten, die elk door een diagonaal in twee helften verdeeld zijn, dus juist zulke figuren als op Napier's rekenstaatjes voorkomen. Pascals driehoek dient echter niet voor vermenig vuldigen en deelen, maar voor het vinden der binomiaalgetallen en voor de waarschijnlijkheidsrekening. Ook vóór Napier komen zoodanige figuren voor. Ja zelfs kan men zeggen dat N. nauwelijks kan geacht worden iets nieuws bedacht te hebben. Immers het vermenigvuldigen, zooals fig. 2 dat aan geeft, was sedert lang in Europa een zeer gebruikelijke manier van vermenigvuldigen (natuurlijk niet met staafjes, maar door onmiddellijk het product 9 X 823 te schrijven als j]/[ |%l%/i\enz-) in het reeds genoemde werk (p. 97) zegt Pahl over het rekenen in de 16de eeuw: „Für die Multiplikation waren dainals im ganzen neun Methoden bekannt, doch wurde die sog. schach- brettartige fast ganz allein angewendet", waarbij men echter ook wel onmiddellijk (evenals wij dat thans doen) de 2 en de 8 (enz.) bijeenvoegde, zonder ze afzonderlijk neer te schrijven. Deze „schaakbordvermenigvuldiging" is, evenals het schaakbord zelf, van Indischen oorsprong. Maxïmus Planudes' werk -^Hcpoqopia nar' 'irTotl?, geschreven omstreeks 1.300 (uitgave van C. J. Geriiardt, Halle, 1865, Duitsche vertaling van H. Waeschke, Iialle, 1878), maakte het Indische rekenen in Byzantium bekend, lteeds vóór hem nam Leonardo van Pisa in zijn „liber Abaci" (1202; afgedrukt in Scritti di L. Pisano, publicati da Bald. Bon- compagni, Horna, 18571861) het voor de Indische methode op (1,1): „Hoe totum [andere methoden] quasi errorein coinputavi respectu modi indorum". Al mogen de rekenstaafjes op zich zelf niet zeer belangrijk zijn, zoo kunnen wij ze toch nog waardeeren als een kleine schakel in de keten, die tfsst- Oostersch denken met de heden- daagsche West-Europeesche cultuur verbindt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1924 | | pagina 144