XXXII leert, ligt reeds gedurende eene eeuw gereed, maar omstreeks 1800 waren de afzonderlijke wetenschappen nog niet ver genoeg ge vorderd om daarvan gebruik te kunnen maken. Het was het om gekeerde van den toestand, dien wij tegenwoordig beleven. De natuurphilosophie werd tijdelijk opzij gezet, het proefondervindelijk onderzoek vierde hoogtij en de feitenkennis groeide fabelachtig. Thans wordt na en tengevolge van de triomphen en rampen der 19e eeuw de noodzakelijkheid van relativistisch begrip meer en meer ingezien. Merkwaardig genoeg kwam de groote physicus en mathematicus, wiens naam reeds tijdens zijn leven legen darisch zal worden en een symbool is van de rotsvaste éénheid der interdependente verschijnselen, tot zijne wereldschokkende ontdekkingen langs den zoo lang versmaden en gesmaden weg der deductie. Zal dit nieuwe denken de verworven cultuur goederen der wereld redden, dan moet het eerst de wereld zelve doordringen. In Italië wordt het tegenwoordig in de formu leering van Hegel-Croce op de lycea onderwezen aan toekom stige Universiteitsbezoekers, wien reeds in de lagere school eene basis van redelijk denken is bijgebracht door onderricht in de leer van het Christendom, culmineerend in het begrip der Drie eenheid. Dat bij ons te lande de aanhangers der formuleering Hegel-Bolland nog steeds worden gehekeld, is niet erg, mits slechts de verschillende wetenschappelijke stremmingen zich tijdig van haar samenhang bewust worden. Prof. Huizinga heeft in den laatsten tijd herhaaldelijk een denkbeeld naar voren gebracht, dat eerst door Comte in Frankrijk, daarna door Lamprecht in Duitsch- land is gepropageerd. Het is het denkbeeld, dat er een intellec- tueele algemeene stemming of diapason van iederen tijd, althans van ieder cultuurtijdperk bestaat, waaraan niemand zich onttrekt. Hoe ook het diapason zij van den tijd, .dien wij hebben door leefd, het thans aanbrekend tijdperk zal wel staan in het alge meene teeken van het relativisme. Is dit diepere besef van de werkelijkheid eenmaal algemeen aanwezig, dan zal de geweldige hoeveelheid intellectueele krachten zich beter kunnen coürdineeren. Eerst dan kan tot het algemeen bewustzijn komen, dat grenzen niet alleen scheiden, maar tegelijkertijd verbinden. Dan zal men inzien, dat individualisme en socialisme zonder elkander niet denkbaar zijn

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1926 | | pagina 36