45 In de rekening van Maarten Adriaanse als thesaurier der stad Arnemuijden van primo Mei 1792 tot ultimo April 1793 komt de volgende post voor o.a. „Ontvangen van de Heeren Thesauriers der stad Mid delburg voor het maken en onderhouden van een houte gaa- brugge over de oude haven volgens accoord, daarvoor ge maakt, de somme van 133 6 8" en in een post der uitgaven „Den rendant aan hemzelven voor het maken van een houten gabrugge over de oude Arne, aangenomen voor zes en zestig ponden 13 Sch. 4 gr.". Volgens de kaart van Van Deventer eindigde het voetpad ter plaatse, waar de Arnedijk de oosthavendijk bij Middelburg ontmoette en zal men over dien dijk, gaande door de Noord- dampoort, de stad zijn binnengegaan1). Na de uitbreiding der stad aan de oostzijde en het bouwen van de Nieuwe Noord-Dampoort in 1587, heeft men blijkbaar het voetpad verlegd, en is men langs de lijnbaan „de Zwarte Kabel" door de nieuwe Dampoort de stad binnengekomen. De tegenwoordige straat buiten de voormalige Dampoort heet dan ook nog het „Oud Arnemuidsche voetpad". Van het eind dier straat liep het voetpad in zuidelijke rich ting door tot het wêer het thans nog bestaande pad bezuiden den spoorweg ontmoette 2 De juiste richting van het pad ziet men op de meergemelde eerste kadastrale kaart, en is op de hierbij gevoegde kaart met een dubbele rood gestipte lijn geteekend3). Deze toestand bleef bestaan tot in 1815'17 de Middel- burgsche haven naar Wulpenburg werd gegraven en het voetpad afgesneden werd. Het moest toen weer langs den zuidelijken dijk der nieuwe haven verlegd worden om bij het z.g. Slikpoortje de stad te bereiken. 1) Zie letter N. 2) Zie letter O. 3) Zie ook de kaart van Visscher, omstreeks 1675.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1933 | | pagina 95