45
In de rekening van Maarten Adriaanse als thesaurier der
stad Arnemuijden van primo Mei 1792 tot ultimo April 1793
komt de volgende post voor
o.a. „Ontvangen van de Heeren Thesauriers der stad Mid
delburg voor het maken en onderhouden van een houte gaa-
brugge over de oude haven volgens accoord, daarvoor ge
maakt, de somme van 133 6 8"
en in een post der uitgaven
„Den rendant aan hemzelven voor het maken van een
houten gabrugge over de oude Arne, aangenomen voor zes en
zestig ponden 13 Sch. 4 gr.".
Volgens de kaart van Van Deventer eindigde het voetpad
ter plaatse, waar de Arnedijk de oosthavendijk bij Middelburg
ontmoette en zal men over dien dijk, gaande door de Noord-
dampoort, de stad zijn binnengegaan1).
Na de uitbreiding der stad aan de oostzijde en het bouwen
van de Nieuwe Noord-Dampoort in 1587, heeft men blijkbaar
het voetpad verlegd, en is men langs de lijnbaan „de Zwarte
Kabel" door de nieuwe Dampoort de stad binnengekomen.
De tegenwoordige straat buiten de voormalige Dampoort
heet dan ook nog het „Oud Arnemuidsche voetpad".
Van het eind dier straat liep het voetpad in zuidelijke rich
ting door tot het wêer het thans nog bestaande pad bezuiden
den spoorweg ontmoette 2
De juiste richting van het pad ziet men op de meergemelde
eerste kadastrale kaart, en is op de hierbij gevoegde kaart
met een dubbele rood gestipte lijn geteekend3).
Deze toestand bleef bestaan tot in 1815'17 de Middel-
burgsche haven naar Wulpenburg werd gegraven en het
voetpad afgesneden werd. Het moest toen weer langs den
zuidelijken dijk der nieuwe haven verlegd worden om bij het
z.g. Slikpoortje de stad te bereiken.
1) Zie letter N.
2) Zie letter O.
3) Zie ook de kaart van Visscher, omstreeks 1675.