46 Nogmaals kwam er verandering met den aanleg der spoor weg- en kanaalwerken op Walcheren omstreeks 1870 1), toen de toegang door het Slikpoortje door het groote scheepvaart kanaal werd afgesneden en de voetgangers van Arnemuiden van het eind van het Arnemuidsche voetpad bij den Nieuw- landschen weg, voorbij den ingang der begraafplaats over den spoorwegovergang, langs den kanaalweg en de kanaal- brug Middelburg moesten binnenkomen. Door het opnieuw uitdiepen van de oude Arne ter verbinding van het Arne muidsche met het groote scheepvaartkanaal door Walcheren, werd ook de overgang van het voetpad over de Arne belet, en ging het oostelijk deel van het pad van de Arne tot den Keetdijk te niet2). Het is toen van het punt, waar het de Arnedijk ontmoette, in zuidelijke richting langs dien dijk om gelegd tot het overzetveer aan den mond der Arne, waar thans de voetgangers van den Keetdijk naar den zuidelijken Arnedijk en Zaagmolendijk en vice-versa worden overgezet3). 1) Het maken van de aardebaan en kunstwerken, het leggen van den bovenbouw met levering van den ballast voor den spoorweg tusschen de Arnemuidsche haven en Middelburg, het graven van het kanaal door de Oude Arne, het maken van de spoorwegbrug aldaar en van eenige verdere werken, werd aanbesteed den 26 November 1868, Dienst 18681871, bestek 370. Deze werken werden aangenomen door P. J. Lienders te Middelburg voor 315870,De verbinding van het Arne- kanaal met het groote kanaal door Walcheren, ten noorden, en het Arnemuidsche kanaal ten zuiden, kwam in 1872 tot stand. Het Arnekanaal werd den 1 April 1873 voor de scheepvaart geopend. 2) Zie letter M. 3) Zie letter P.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1933 | | pagina 96