46
Nogmaals kwam er verandering met den aanleg der spoor
weg- en kanaalwerken op Walcheren omstreeks 1870 1), toen
de toegang door het Slikpoortje door het groote scheepvaart
kanaal werd afgesneden en de voetgangers van Arnemuiden
van het eind van het Arnemuidsche voetpad bij den Nieuw-
landschen weg, voorbij den ingang der begraafplaats over
den spoorwegovergang, langs den kanaalweg en de kanaal-
brug Middelburg moesten binnenkomen. Door het opnieuw
uitdiepen van de oude Arne ter verbinding van het Arne
muidsche met het groote scheepvaartkanaal door Walcheren,
werd ook de overgang van het voetpad over de Arne belet,
en ging het oostelijk deel van het pad van de Arne tot den
Keetdijk te niet2). Het is toen van het punt, waar het de
Arnedijk ontmoette, in zuidelijke richting langs dien dijk om
gelegd tot het overzetveer aan den mond der Arne, waar
thans de voetgangers van den Keetdijk naar den zuidelijken
Arnedijk en Zaagmolendijk en vice-versa worden overgezet3).
1) Het maken van de aardebaan en kunstwerken, het leggen van
den bovenbouw met levering van den ballast voor den spoorweg tusschen
de Arnemuidsche haven en Middelburg, het graven van het kanaal door
de Oude Arne, het maken van de spoorwegbrug aldaar en van eenige
verdere werken, werd aanbesteed den 26 November 1868, Dienst
18681871, bestek 370. Deze werken werden aangenomen door P. J.
Lienders te Middelburg voor 315870,De verbinding van het Arne-
kanaal met het groote kanaal door Walcheren, ten noorden, en het
Arnemuidsche kanaal ten zuiden, kwam in 1872 tot stand.
Het Arnekanaal werd den 1 April 1873 voor de scheepvaart geopend.
2) Zie letter M.
3) Zie letter P.