39
zoeken aan Middelburg talrijk 1en in 1441 is wederom van
stapelpogingen sprake2). De omstandigheid, dat te Vlissin-
gen werd geïnformeerd, of de beide daar aangekomen schepen
te Middelburg ter stapel zouden komen, wijst wel zeer dui
delijk op het verband van de algemeene stapelpolitiek der
stad en het streven, ook de afzonderlijke naties aan zich te
binden. Ook in den zomer van 1448, toen Schotland toenade
ring zocht met Bourgondië tegen Engeland, werd met ambas
sadeurs uit Schotland, die via Brugge waren overgekomen,
onderhandeld; herhaaldelijk werd hierover vergaderd3), en
aan den heer van Veere4) -waarschijnlijk deed ook hij
reeds een poging, den Schotschen stapel voor zijn stad te
verwerven werd een afschrift van het bovengenoemde
privilege vertoond, vermoedelijk om Middelburg's recht te
bewijzen. Succes schijnen deze besprekingen echter niet te
hebben gehad.
2. Het stapelrecht 5
Werd ook reeds eerder in de 14e eeuw, gelijk wij zagen,
1) Bronnen II, no. 215 (1428), no. 216 (1429), no. 217 (1430),
no. 218 (1431), no. 221 (1434), p. 312 (1435), no. 223 (1436), no. 225
(1438). Voor schip van Edinburgh naar Middelburg bestemd met wol
en huiden, doch door Hollanders genomen, zie Bronnen III, no. 145.
2) Bronnen II, no. 228.
3) t.a.p. no. 234, en Smit, Bronnen I, no. 1336.
4) Deze was in 1444 gehuwd met een Schotsche prinses. De oudere
schrijvers knoopten hieraan de vestiging van den Schotschen stapel te
Veere vast, ongeveer 100 jaar te vroeg Zie ook Rooseboom, Scottish
staple, p. 18 vlg.
5) Zie voor het stapelrecht in het algemeen het artikel van W. Stieda
inHandwörterbuch der Staatswissenschaften.
Aanders dan een vorige generatie oordeelde, die er slechts ongerijmde
belemmeringen van het verkeer in zag, heeft men thans van de beteekenis
van dit recht een juister begrip. Door de omstandigheid dat in de Middel
eeuwen, bij de moeilijkheid en beperktheid van het verkeer, door het