82 2 bassen" in. Maatgevend lijkt ons dit overigens niet, want terwijl de andere bronnen van de in deze opgave talrijke grondstoffen voor den scheepsbouw, uit het Oosten afkomstig, bijna geen melding maken, ontbreken hier juist de haring en andere visch, die in de oorkonden herhaaldelijk worden genoemd. Uit 1508 zijn ons een aantal stukken bewaard over een lading gedroogde „schrey", te Amsterdam ingekocht, die een schipper uit Blavet voor een Middelburgsch koopman naar La Rochelle zou brengen, doch welke door diens wangedrag grootendeels bedierf 4). Talrijker echter zijn gevallen, waarin haring wordt ingeladen 2Ook uit een alge meen oogpunt is dit van belang. Immers, het is een merk waardige economische cirkelgang, die zich hierbij voltrekt. De Bretonsche scheepvaart voerde het zout aan, dat door de Walchersche nijverheid werd gezuiverd het witte gezoden zout werd gebruikt voor de haringvisscherij, en het produkt dier visscherij vormde voornamelijk weer de vracht voor de thuisvarende Bretonsche schepen3). Ook omtrent de organisatie van het Bretonsche verkeer naar de Walchersche havens staan ons belangrijke gegevens ten dienste, nl. de vrachtvaartcontracten, verleden voor di verse notarissen te Bordeaux, waarvan het oudstbewaarde van 1471 dateert4). Hoe belangrijk ook niet alleen uit 1) Sneller en Unger, Bronnen nos. 481, 484, 485. 2) t.a.p. nos. 392, 446, 450, 460, 495, 597, 638. 3) Vgl. hiervoor ook Sneller, Walcheren p. 109. Zooals reeds werd opgemerkt, vertrokken ook Bretonsche schippers van Arnemuiden voor rekening van te Antwerpen gevestigde Iberische kooplieden naar Spanje en Portugal. 4) Sneller en Unger, Bronnen nos. 251, 281284, 287289, 332, 333, 338, 353, 381, 382, 397, 404, 405, 417—420, 423—425, 433, 435, 439, 440, 447—449, 452, 456, 457, 461—464, 466, 473, 495, 529, 530, 535, 545, 550, 572. 575, 580—583, 590, 593, 682, 713—718. Zie ook: Sneller, Wijnvaart en wijnhandel tusschen Frankrijk en de Noordel. Nederlanden in de tweede helft der 15e eeuw (Bijdr. Vad. Gesch. Oudh. VI 1 p. 193 vlg.), en mijn meergenoemd artikel over de vrachtvaart der Bretons.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1935 | | pagina 148