82
2 bassen" in. Maatgevend lijkt ons dit overigens niet,
want terwijl de andere bronnen van de in deze opgave
talrijke grondstoffen voor den scheepsbouw, uit het Oosten
afkomstig, bijna geen melding maken, ontbreken hier juist
de haring en andere visch, die in de oorkonden herhaaldelijk
worden genoemd. Uit 1508 zijn ons een aantal stukken
bewaard over een lading gedroogde „schrey", te Amsterdam
ingekocht, die een schipper uit Blavet voor een Middelburgsch
koopman naar La Rochelle zou brengen, doch welke door
diens wangedrag grootendeels bedierf 4). Talrijker echter zijn
gevallen, waarin haring wordt ingeladen 2Ook uit een alge
meen oogpunt is dit van belang. Immers, het is een merk
waardige economische cirkelgang, die zich hierbij voltrekt.
De Bretonsche scheepvaart voerde het zout aan, dat door
de Walchersche nijverheid werd gezuiverd het witte gezoden
zout werd gebruikt voor de haringvisscherij, en het produkt
dier visscherij vormde voornamelijk weer de vracht voor de
thuisvarende Bretonsche schepen3).
Ook omtrent de organisatie van het Bretonsche verkeer
naar de Walchersche havens staan ons belangrijke gegevens
ten dienste, nl. de vrachtvaartcontracten, verleden voor di
verse notarissen te Bordeaux, waarvan het oudstbewaarde
van 1471 dateert4). Hoe belangrijk ook niet alleen uit
1) Sneller en Unger, Bronnen nos. 481, 484, 485.
2) t.a.p. nos. 392, 446, 450, 460, 495, 597, 638.
3) Vgl. hiervoor ook Sneller, Walcheren p. 109.
Zooals reeds werd opgemerkt, vertrokken ook Bretonsche schippers
van Arnemuiden voor rekening van te Antwerpen gevestigde Iberische
kooplieden naar Spanje en Portugal.
4) Sneller en Unger, Bronnen nos. 251, 281284, 287289, 332,
333, 338, 353, 381, 382, 397, 404, 405, 417—420, 423—425, 433, 435,
439, 440, 447—449, 452, 456, 457, 461—464, 466, 473, 495, 529, 530,
535, 545, 550, 572. 575, 580—583, 590, 593, 682, 713—718. Zie ook:
Sneller, Wijnvaart en wijnhandel tusschen Frankrijk en de Noordel.
Nederlanden in de tweede helft der 15e eeuw (Bijdr. Vad. Gesch.
Oudh. VI 1 p. 193 vlg.), en mijn meergenoemd artikel over de vrachtvaart
der Bretons.