83 Fransch-Bretonsch, maar ook uit algemeen oogpunt, voor de Middelburgsche handelsgeschiedenis echter zijn de kwesties, die zich naar aanleiding hiervan voordoen, van minder ge wicht. Hier meenen wij te mogen volstaan met de mede- deeling, dat de oudste dezer cherte-partijen aanvankelijk nog gesteld in het Gasconsch vermelden, dat zekere hoe veelheid wijn door kooplieden in de Girondestad was geladen om die te voeren naar Sluis in Vlaanderen of Middelburg in Zeeland, soms ter keuze van den schipper, somtijds van den koopman-bevrachter, tegen een overeengekomen vrachtprijs de gewone reductie werd bedongen, dat 21 vaten zouden worden gerekend voor 20 en bepaald, dat betaling der vracht zou geschieden 21 dagen 1) na ontlading der karveel en. Of dit alternatief in de destinatie als aanwijzing is op te vatten van de naflikkering der aantrekkingskracht, die Brugge op het einde der 15e eeuw nog op de Bretonsche schippers zou heb ben gehad, dan wel of andere factoren hierbij een rol hebben gespeeld, is moeilijk uit te maken') vast staat evenwel dat in de 16e eeuw, met slechts twee uitzonderingen 3), uitsluitend op Middelburg of Arnemuiden werd bevracht. En anders dan in de zoutvaart kan worden geconstateerd, waar, althans in de 15e eeuw, Bretonsche schippers als (mede)bevrachters optreden4), komt in de wijnvaart de positie der Bretons niet boven de rol van zich verhurend vrachtschipper uitvaak wordt met name gestipuleerd, dat de „fortune de mer ou de guerre ou autrement' voor rekening zou komen van den be vrachter5), die zijn goed somtijds zelf vergezelt6). Merk- 1) Soms wordt de termijn ook op 14 dagen of 31 dagen gesteld. 2) Ook andere alternatieven worden genoemd, bv. Picardië, Vlaan deren of Zeeland, of Engeland, Sluis of Middelburg. 3) NI. MorlaixMiddelburg (Sneller en Unger, Bronnen no. 682) en LondenMiddelburg (t.a.p. no. 711). 4) Sneller, Walcheren p. 94. 5) Een enkele maal komt het risico voor rekening van den be vrachter. zie bv. Sneller en Unger, Bronnen nos. 251, 282. 6) Ging deze niet mee, dan geschiedde de verkoop ter bestemmings plaats vaak door een gemachtigde van den koopman, en niet door den schipper. Zie bv. t.a.p. nos. 473, 530.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1935 | | pagina 149