94
kruising van het Engelsche schaap met het Spaansche van
aanmerkelijk beter kwaliteit 1en een der voornaamste uit-'
voerartikelen der Spaansche landen, dat in den aanvang der
16e eeuw de Engelsche wol hier te lande ging verdringen.
Brugge was daarvoor de stapel vandaar werd zij naar
Middelburg vervoerd en vervolgens naar elders gedistribu
eerd. Ook hiervoor zijn in de 15e eeuw de gegevens schaarsch,
doch een keur op het loon der Spaansche-wolwerkers, da
teerend van 1459, doet zien dat reeds toen de aanvoer ervan
te Middelburg niet zonder beteekenis moet zijn geweest2).
Tegen het einde der eeuw echter veranderden de verhoudin
gen. De toegang van Brugge naar de zee verlandde, naar
men weet, en de groote Spaansche schepen konden het Zwin
niet meer binnen komen3Antwerpen, de nieuwe trek
pleister der Spaansche kooplieden, konden zij door de wissel
valligheden van den Scheldestroom met deze schepen even
min bereiken, en zoo richtten zij den steven naar de steeds
bevaarbare en veilige reede van Arnemuiden. Vandaar werd
de kostbare lading met de heuden der schippers van Brugge,
Middelburg en Arnemuiden vervoerd, om vandaar uit verder
te worden gedistribueerd. In 1470 werd een regeling inzake
de voorlading tusschen Bruggelingen en Zeeuwen gemaakt4),
en ter zelfder tijd lezen wij uit de rekeningen van den
Zeeuwschen tol de ingetreden veranderingen af 5In 1498
werd, voor een termijn van zes jaar, de eerste overeenkomst
gesloten tusschen de consuls der Spaansche natie te Brugge
en de dekens der schippersambachten der drie genoemde
plaatsen, waarbij hun bij uitsluiting het vervoer der wol,
pelterijen en bavis (een weefstof), uit Spanje in Zeeland
aangebracht, naar Brugge werd toegestaan*'). Het volgende
contract dateert eerst van 1531, doch sindsdien werden zij
1) Posthumus, Lakenindustrie I p. 78. en het daar geciteerde oordeel
van het Libelle of Englyshe polycye.
2) Bronnen III no. 233.
3) Vgl. voor het volgende Sneller, Walcheren p. 102 vlg.
4) Bronnen III no. 265. 5) Sneller, a.w. p. 104 n. 2.
6) Bronnen III no. 381.