151 vestigd1). In 1504 werd een overeenkomst tusschen beide partijen gesloten, die op ingenieuse wijze beider belangen behartigde2) strubbelingen over en weer bleven echter niet uit, en in 1520 werd een nieuw accoord getroffen3). De levendigheid van het zich gestadig ontwikkelende verkeer over de Schelde moet het aan de Middelburgsche schippers niet moeilijk hebben gemaakt, zich neer te leggen bij de onmogelijkheid, ook het machtige Antwerpsche schippersgild te dwingen naar hun, ietwat verouderende, economische maxi mes. En dat het bestuur der zich fenomenaal ontwikkelende Scheldestad de Middelburgsche schippers niet ongenegen was, blijkt wel uit het besluit van Febr. 1566 een voor hen zeer gunstige regeling van het geleiderecht vast te stellen, wanneer zij fruit naar Antwerpen brachten4). Ook in het verkeer met Spaansche wol naar Brugge, waar aan ook de schippers van het Zwin deel hadden, overwon het compromis. Reeds in het oudste contract hierover, van 1498, wordt dit vervoer uitsluitend aan de schippers van Brugge en de beide Arnesteden voorbehouden5) de gelijkheid van Zeeuwsche en Vlaamsche schippers stond hierbij vast, en werd tenslotte zoover doorgetrokken, dat de eene helft van het traject WalcherenBrugge aan eerstgenoemden, de andere helft aan de laatsten werd voorbehouden 6). Efficiency was nog niet het wachtwoord der laat-middeleeuwsche economie Door hun aantal zoowel als door de beteekenis van hun arbeid voor den bloei der stad namen de gildebroeders van St. Jacob in de Middelburgsche samenleving der 16e eeuw een belangrijke plaats in. Verwonderen kon het dan ook niet, dat zij naar middeleeuwschen trant er naar streefden, aandeel te krijgen in het stadsbestuur. In 1523 scheen het succes nabij, doch keizer Karei sloeg hun gespannen verwachtingen met forsche hand den bodem in 7 1) Bronnen III no. 341. 2) t.a.p. no. 413, vooral 3. 3) t.a.p. no. 484. 4) t.a.p. no. 831. 5) t.a.p. no. 381. Ook no. 533 6 (1531). 6) t.a.p. nos. 700, 724, 757, 761, 844. 7) Bronnen I no. 53.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1935 | | pagina 217