161
vankelijk Middelburg hebben bereikt, doch hoe de haven er
in den beginne uitzag en waar deze precies lag, daaromtrent
tasten wij volmaakt in het duister. Later werd, aanvankelijk
buiten de stad gelegen, de haven gegraven, die nog thans
nu als het bekende droogdok aanwezig is. Na de uitbrei
ding der stad in 1254 was men wegens opslibbing 1ver
plicht, er een dam in aan te leggen. Omstreeks 1365 werd
een deel dier haven, tot de (latere) Dampoorten2), binnen
Middelburg gebracht door een uitbreiding, die den oorspron-
kelijken cirkelvorm der stad verbrak3). Haar oevers, de beide
zijden van den dusgenoemden Dam, waren sindsdien het
brandpunt der Middelburgsche handelsbedrijvigheid. Later
werd ook het stuk der Arne, dat thans als Rouaansche kaai
bekend is, genormaliseerd, over welke haven wij nog te spre
ken komen.
In de tweede helft der 15e eeuw was een- en andermaal
van havenplannen bij Arnemuiden sprake, maar voortgang
schijnt het werk noch in 1451, noch in 1486 te hebben ge
had4). Omstreeks 1525 echter was de toestand onhoudbaar
geworden. De stadsregeering, overwegende dat de koopman
schap achteruit ging „overmits dat de havene hair streckt
zeer lanc ende erom" één blik op de bekende kaart van
Jacob van Deventer toont de aannemelijkheid dezer klacht
waardoor de kooplieden gelegener havens gaan opzoeken,
besloot in December 1526 de haven „te rechten ende te
corten", en machtigde tot den aankoop van de noodige gron
den5). Zulks geschiedde, en landmeters uit Vlaanderen en
uit Schouwen werden in den arm genomen om advies te
1Dit wel echt Zeeuwsche gevaar, dat de haven bedreigde, maakte
reeds vroeg baggerwerk noodig. De stadsrekening van 1435 vermeldt
een mol met ijzeren tanden, die voor uitdieping werd gebezigd, zie
Kesteloo, Stadsrekeningen (Archief Zeeuwsch Gen. V 2 p. 189).
2) Ter plaatse ongeveer der Schuitvlotstraat aan de noordzijde, van
het huis G 105 aan de zuidzijde.
3) Zie deze ontwikkeling voorgesteld op de verschillende kaartjes bij
Dommisse, a.w. in fine.
4) Bronnen II p. 339, 386. 5) Bronnen III no. 521.
Archief 1935
11