165 assisteeren 1zes jaar later vernemen wij van de uitzending van 12 loodsen met een hoekboot, de uit het Westen komende vloot tegemoet2). Als zoodanig traden toen visschers van de Vlaamsche en Zeeuwsche kustplaatsen op, „hantant le cost de Flandres et Zellande" 3). 6. Middelburg als handelsstad. Welke was, tenslotte, de beteekenis van Middelburg als handelsstad Dat de Arnestad geenszins het beeld vertoont, dat door de klassieke voorstelling van Karl Bücher4) als ..geschlossene Stadtwirtschaft" vermaardheid heeft gekregen, behoeft wel geen betoog. Een stad. waar zoo verschillende naties kwamen handelen, waar zoovele en zoo uiteenloopende waren werden verhandeld, waar zoo merkwaardige beroepen als van ballas ter, fruitpakker, kurkteller zich hebben voorgedaan, past kwa lijk in het beeld, dat men zich van de middeleeuwsche stad pleegt te maken. Maar aan den anderen kant vertoont ook Middelburg, gelijk verwacht kon worden, een aantal typisch- middeleeuwsche karaktertrekken. Dat de regeling der lokale bedrijven ook hier den middeleeuwschen geest ademt, spreekt haast van zelf ook de stapelaspiraties en de verhouding tot Arnemuiden waren zuiver middeleeuwsch. Daarom dient, voor wij aan de hand der weinige hierover bekende cijfers op bovenstaande vraag een antwoord trachten te geven, eerst de verhouding der stad tot haar omgeving te worden geschetst. Het is een bekend verschijnsel in de economisch-geografi- sche geschiedenis, dat de meeste belangrijke handelssteden zich niet vlak aan zee, doch eenigszins landinwaarts plegen te ontwikkelen. Brugge en Rouaan. Nantes en Bordeaux, Lissabon en Sevilla, Hamburg en Bremen, Amsterdam en Rotterdam, Londen en Bristol zijn hiervan de belangrijkste voorbeelden. Deze omstandigheid echter bergt één onmisken- 1) Bronnen II p. 386. 387. 2) t.a.p. p. 397. 3) Bronnen III no. -495 11. 4) K. Bücher, Die Entstehung der Volkswirtschaft.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1935 | | pagina 231