9 Hull 1in 1395 stond hertog Aelbrecht aan Middelburg toe de schade, die zijn poorters door de uitleggers van Wismar en Rostock hadden geleden, doordat hun schepen waren geroofd, op dezen te verhalen2). Maar het zwaartepunt van den overzeeschen handel en scheepvaart der stad lag toch in Engeland. Oudtijds was de vrachtvaart hierbij van meer beteekenis dan de eigenhandel. Aan den uitvoer van wol uit Engelsche havens namen op het einde der 13e eeuw verschil lende Middelburgsche schippers deel onder de bevrachters worden een enkele maal ook kooplieden van Florence ge- genoemd3). In 1304 voerde een Middelburgsche schipper voor een koopman van Londen wijn en andere waren naar het Zwin4) in 1320 is sprake van plundering van het schip van Hugo Maykin, van Middelburg, dat in Kent door een aantal Engelsche en Duitsche kooplieden met laken, was, kanefas, haver en andere waren ter waarde van 2000 pond was bevracht 5). Daarnaast komen echter ook reeds in de 13e eeuw Middelburgsche kooplieden in Engeland voor. Het moge nog onzeker zijn of de haver, die in 1257/58 door Gerardus van Middelburg aan de koninklijke hofhouding werd verkocht0), door hem persoonlijk in Engeland is geleverd, dan wel of een gemachtigde van den Engelschen koning ze van hem aan deze zijde der Noordzee heeft gekocht, in 1271 zijn Middel burgers in Engeland te constateeren, die deel hebben aan den uitvoer van wol 7). De accijnsordonnantie van 1325 s) spreekt dan ook van poorters, die „varen in Ingelant, in Scotland of in Ierland" om wol en vellen. Ook tarwe voerden de Middel- 1Bronnen III, no. 47. 2) Hanse Recesse I, 4 no. 148. Ook de deelneming aan den oorlog tegen koning Waldemar van Denemarken wijst misschien op Middel- burgsch verkeer, althans op belang, in de Oostzee. 3) Bronnen III, nos. 6, 1015. Hoewel deze en andere stukken in deze uitgave niet direct zijn opgenomen, maar vrnl. aan de publicatie van dr. Smit zijn ontleeend, wordt hier en elders gemakshalve de Middel burgsche bronnen-publicatie, die naar de andere verwijst, geciteerd. 4) t.a.p. no. 17. 5) t.a.p. no. 21. 6) t.a.p. no. 1. 7) t.a.p. no. 3. Een tolrekening van Winchelsea van 12671272 noemt ook schepen van Middelburg zie L. F. Salzman, English trade in the middle ages (Oxford, 1931) p. 354, n. 2. 8) Bronnen II, no. 108 10.

Tijdschriftenbank Zeeland

Archief | 1935 | | pagina 75