9
Hull 1in 1395 stond hertog Aelbrecht aan Middelburg toe
de schade, die zijn poorters door de uitleggers van Wismar
en Rostock hadden geleden, doordat hun schepen waren
geroofd, op dezen te verhalen2). Maar het zwaartepunt van
den overzeeschen handel en scheepvaart der stad lag toch
in Engeland. Oudtijds was de vrachtvaart hierbij van meer
beteekenis dan de eigenhandel. Aan den uitvoer van wol uit
Engelsche havens namen op het einde der 13e eeuw verschil
lende Middelburgsche schippers deel onder de bevrachters
worden een enkele maal ook kooplieden van Florence ge-
genoemd3). In 1304 voerde een Middelburgsche schipper
voor een koopman van Londen wijn en andere waren naar
het Zwin4) in 1320 is sprake van plundering van het schip
van Hugo Maykin, van Middelburg, dat in Kent door een
aantal Engelsche en Duitsche kooplieden met laken, was,
kanefas, haver en andere waren ter waarde van 2000 pond was
bevracht 5). Daarnaast komen echter ook reeds in de 13e eeuw
Middelburgsche kooplieden in Engeland voor. Het moge nog
onzeker zijn of de haver, die in 1257/58 door Gerardus van
Middelburg aan de koninklijke hofhouding werd verkocht0),
door hem persoonlijk in Engeland is geleverd, dan wel of een
gemachtigde van den Engelschen koning ze van hem aan
deze zijde der Noordzee heeft gekocht, in 1271 zijn Middel
burgers in Engeland te constateeren, die deel hebben aan den
uitvoer van wol 7). De accijnsordonnantie van 1325 s) spreekt
dan ook van poorters, die „varen in Ingelant, in Scotland of
in Ierland" om wol en vellen. Ook tarwe voerden de Middel-
1Bronnen III, no. 47.
2) Hanse Recesse I, 4 no. 148. Ook de deelneming aan den oorlog
tegen koning Waldemar van Denemarken wijst misschien op Middel-
burgsch verkeer, althans op belang, in de Oostzee.
3) Bronnen III, nos. 6, 1015. Hoewel deze en andere stukken in
deze uitgave niet direct zijn opgenomen, maar vrnl. aan de publicatie
van dr. Smit zijn ontleeend, wordt hier en elders gemakshalve de Middel
burgsche bronnen-publicatie, die naar de andere verwijst, geciteerd.
4) t.a.p. no. 17. 5) t.a.p. no. 21. 6) t.a.p. no. 1.
7) t.a.p. no. 3. Een tolrekening van Winchelsea van 12671272
noemt ook schepen van Middelburg zie L. F. Salzman, English trade in
the middle ages (Oxford, 1931) p. 354, n. 2.
8) Bronnen II, no. 108 10.